Fag
- Norsk (93)
- Engelsk (49)
- Naturfag (46)
- Samfunnsfag (31)
- Spansk (11)
- Tysk (7)
- Matematikk (6)
- KRLE (5)
- Religion og etikk (1)
Trinn
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (77)
- demokrati og medborgerskap (75)
- Folkehelse og livsmeistring (62)
- reflektere (39)
- bærekraftig utvikling (38)
- engelskspråklige land (38)
- samtale (37)
- English speaking countries (35)
- demokrati og medborgarskap (33)
- utforsk (29)
- UK (28)
- Storbritannia (25)
- skrive (25)
- kildekritikk (21)
- Ytringsfrihet (20)
38 treff
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotMigrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Mennesket og naturenVi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
LevekårHusene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.
-
Australia's Great Barrier Reef
Momente 2
Læringsløp
Australia's Great Barrier ReefLæringsløp om korallrevet The Great Barrier Reef.Læringsløp om korallrevet The Great Barrier Reef.
-
Rainforest Questions and Answers
Momente 2
Læringsløp
Rainforest Questions and AnswersLæringsløp om regnskogen. Elevene utforsker temaet gjennom tekster og oppgaver. De stiller og svarer på spørsmål.Læringsløp om regnskogen. Elevene utforsker temaet gjennom tekster og oppgaver. De stiller og svarer på spørsmål.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Hva bruker du vann til?Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner.
-
Films
Momente 2
Artikkel
Tell Us about TellusLearn about the water cycle.
-
Reduce, Reuse and Recycle
Momente 2
Læringsløp
Reduce, Reuse and Recycle ChecklistSpråkaktivitet knyttet til temaet reduce, reuse og recycling.
-
March, April
Momente 2
Video
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
En reise i ulike landskapElevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
MikrolånElevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Skogen på Rapa NuiElevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
ByenElevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige.
-
Arktis
Arena 5–7
Læringsløp
ArktisGjennom arbeid med tekster og oppgaver om Arktis, utforsker elevene hvordan oppvarmingen av Arktis vil påvirke oss og får vite hvordan miljøvern er beskrevet i Grunnloven. Elevene skal også reflektere over hvilken framtid vi ønsker oss. Gjennom arbeid med tekster og oppgaver om Arktis, utforsker elevene hvordan oppvarmingen av Arktis vil påvirke oss og får vite hvordan miljøvern er beskrevet i Grunnloven. Elevene skal også reflektere over hvilken framtid vi ønsker oss.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Undersøk tropisk regnskogElevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart.
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter.
-
Økonomieksperten svarer!
Arena 5–7
Læringsløp
Økonomieksperten svarer!I dette læringsløpet skal du få gode tips og råd om penger, sparing og fra økonomiekspert Silje Sandmæl. Silje brenner for at vi alle skal lære mer om penger, og hun synes det er spesielt viktig at barn lærer om penger før de begynner å bruke penger. I dette læringsløpet skal du få gode tips og råd om penger, sparing og fra økonomiekspert Silje Sandmæl. Silje brenner for at vi alle skal lære mer om penger, og hun synes det er spesielt viktig at barn lærer om penger før de begynner å bruke penger.