Fag
- Norsk (123)
- Engelsk (64)
- Samfunnsfag (50)
- Naturfag (44)
- Tverrfaglig (44)
- KRLE (12)
- Spansk (11)
- Matematikk (9)
- Tysk (9)
Trinn
- 5. trinn (190)
- 6. trinn (190)
- 7. trinn (190)
- 10. trinn (142)
- 8. trinn (142)
- 9. trinn (142)
- 1. trinn (46)
- 2. trinn (46)
- 3. trinn (46)
- 4. trinn (43)
- Vg1 (24)
- Vg3 (24)
- Vg2 (23)
Forfatter
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (190)
- folkehelse og livsmestring (147)
- utforsk (132)
- bærekraftig utvikling (130)
- engelskspråklige land (124)
- English speaking countries (117)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- Folkehelse og livsmeistring (101)
- elevark (97)
- printable (97)
- lærerveiledning (88)
- lærerressurs (85)
- språklæring (85)
- for læreren (83)
317 treff
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Hvorfor må vi kunne diskutere?I løpet av livet vil du havne i mange ulike diskusjoner, noen mer alvorlige enn andre. Det ligger på en måte i vår natur å bry oss og mene noe om verden rundt oss.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Seks regler for saklige diskusjonerDen norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
Skolegutt– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
-
March, April
Stages 8–10
Video
-
Les nordisk
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
Tverrfaglige temaerDe tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår.
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Delta på nett
Fabel 8–10
Artikkel
Alltid påloggetEr du en multitasker? Er du pålogget og tilgjengelig uansett hva du holder på med? Hva gjør det med oss når vi gjør oss selv tilgjengelige døgnet rundt? Hvordan påvirker denne tilgjengeligheten oss og livene våre?
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 8: Skriv en fortellingDette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.
-
Tegneserier og bildebøker
Fabel 8–10
Artikkel
Annas himmelMamma sa at fugler er blomster som flyr, og at solsikken er lillesøsteren til sola, sier Anna.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
Jenteboka: PupperDette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.Dette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.
-
Uke 6
Tverrfaglig 8-10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Kvinnedagen
Tverrfaglig 8-10
Artikkel
Jenteboka: PupperDette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.Dette er en fagtekst om pupper. Tenkeskriv i tre minutter om hva du vet om pupper fra før.
-
Lifehack: How to Make Choices
Stages 8–10
Læringsløp
Lifehack: How to Make ChoicesUnit Focus learning words and expressions having to do with choices using freewriting as a technique to get started on a writing assignmentUnit Focus learning words and expressions having to do with choices using freewriting as a technique to get started on a writing assignment
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra forfølgelseI noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
The New Kid
Åpne ressurser
Læringsløp
The New KidEt læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk. Et læringsløp for å bli kjent med nye elever i klassen - på engelsk.