Hopp til hovedinnhold

Søk

25 treff

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

  • Skrivelyst

    Fabel 8–10

    Ressurs

    På skoleveien

    Ser du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert! Ser du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert! 

  • Noveller

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    I ei grøft

    Her kan du lese novellen I ei grøft   av forfatteren Jan Kristoffer Dale.Her kan du lese novellen I ei grøft   av forfatteren Jan Kristoffer Dale.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av forfatter Kjersti Annesdatter Skomsvold.Her kan du lese et utdrag av  Jo fortere jeg går, jo mindre er jeg av forfatter Kjersti Annesdatter Skomsvold.

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    De usynlige (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.

  • Fagtekster

    Gente 8–10

    Artikkel

    Ville vekster til nytte

    Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.Artikkel om nyttevekster med forslag til oppgave.

    Blåbær og blåbærris.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Jorda som system

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Jorda som system

    Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.Læringsløp om noen av jordas systemer: atmosfæren og havet som system.

  • Mars – den røde planeten

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Mars – den røde planeten

    Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.Et læringsløp hvor man blir bedre kjent med planeten Mars og forskningen som pågår der.

  • Hva har jeg lært?

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .

  • Menneskenes systemer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Menneskenes systemer

    Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.Læringsløp som utforsker menneskeskapte systemer og får elevene til å reflektere over hvordan teknologi kan løse utfordringer, og føre til nye dilemmaer.

  • Kroppen forandrer seg

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Kroppen forandrer seg

    Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. 

    Thumbnail.
  • Oppstart – Biologisk mangfold

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold

    Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .Oppstartsløp til temaet Biologisk mangfold .

    En kongeørn, en åtselbille og en løvetann.
  • Bærekraft og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Stoppe klimaendringer

    Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs bærekraftsmål 13: Stoppe klimaendringene. Elevene skriver et leserinnlegg om klimaendringer og klimarettferdighet.Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs bærekraftsmål 13: Stoppe klimaendringene. Elevene skriver et leserinnlegg om klimaendringer og klimarettferdighet.

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag brosjyre om isbjørn

    Hvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.

    Lag en brosjyre om isbjørn_thumb.png
  • Jorda vår

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Filosofi, mennesket og natur

    Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til filosofi og økosofi.Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til filosofi og økosofi.

  • Bærekraft og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    God utdannelse

    Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs Bærekraftsmål 4: God utdannelse.Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs Bærekraftsmål 4: God utdannelse.

  • Muntlig

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Snakk havets sak

    Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. 

    Gutt som svømmer under vann
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Å skape noe bærekraftig sammen

    Elevene leser om et prosjekt i regi av Ungt entreprenørskap gjennomført i en 8. klasse på en skole i Trondheim. Prosjektet handler om å utvikle noe bærekraftig til nytte for fellesskapet. Elevene får selv i oppgave å samarbeide om å utvikle en egen idé etter mal fra samme prosjekt. Elevene leser om et prosjekt i regi av Ungt entreprenørskap gjennomført i en 8. klasse på en skole i Trondheim. Prosjektet handler om å utvikle noe bærekraftig til nytte for fellesskapet. Elevene får selv i oppgave å samarbeide om å utvikle en egen idé etter mal fra samme prosjekt. 

    Å skape noe bærekraftig sammen_thumb.png
  • Jorda vår

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Jorda vår

    Oppstart til temaet "Jorda vår" med fokus på diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Jorda vår" med fokus på diskusjon og begreper.