Hopp til hovedinnhold

Søk

40 treff

  • Romaner

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    De usynlige (utdrag)

    Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.Her kan du lese et utdrag av  De usynlige av forfatter Roy Jacobsen.

  • Skattejakt

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Skattejakt

    Læringsløp om gjenbruk og kildesortering.Læringsløp om gjenbruk og kildesortering.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Hva vet dere om jorda vår?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om jorda vår?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . 

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Mennesket og naturen

      Vi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Levekår

      Husene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.

    Stor by. Store, moderne høyhus i bakgrunnen. Små treskur i forgrunnen.
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva bruker du vann til?

    Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. 

    sammenlikn_thumb.png
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    En reise i ulike landskap

    Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. 

  • Bærekraft og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Stoppe klimaendringer

    Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs bærekraftsmål 13: Stoppe klimaendringene. Elevene skriver et leserinnlegg om klimaendringer og klimarettferdighet.Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs bærekraftsmål 13: Stoppe klimaendringene. Elevene skriver et leserinnlegg om klimaendringer og klimarettferdighet.

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Mikrolån

    Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skogen på Rapa Nui

    Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"

    Rapanui_skog_thumb.png
  • Jorda vår

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Filosofi, mennesket og natur

    Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til filosofi og økosofi.Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til filosofi og økosofi.

  • Bærekraft og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    God utdannelse

    Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs Bærekraftsmål 4: God utdannelse.Artikkel med refleksjonsspørsmål knyttet til FNs Bærekraftsmål 4: God utdannelse.

  • Muntlig

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Snakk havets sak

    Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. 

    Gutt som svømmer under vann
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Byen

    Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. 

  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Å skape noe bærekraftig sammen

    Elevene leser om et prosjekt i regi av Ungt entreprenørskap gjennomført i en 8. klasse på en skole i Trondheim. Prosjektet handler om å utvikle noe bærekraftig til nytte for fellesskapet. Elevene får selv i oppgave å samarbeide om å utvikle en egen idé etter mal fra samme prosjekt. Elevene leser om et prosjekt i regi av Ungt entreprenørskap gjennomført i en 8. klasse på en skole i Trondheim. Prosjektet handler om å utvikle noe bærekraftig til nytte for fellesskapet. Elevene får selv i oppgave å samarbeide om å utvikle en egen idé etter mal fra samme prosjekt. 

    Å skape noe bærekraftig sammen_thumb.png
  • Arktis

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Arktis

    Gjennom arbeid med tekster og oppgaver om Arktis, utforsker elevene hvordan oppvarmingen av Arktis vil påvirke oss og får vite hvordan miljøvern er beskrevet i Grunnloven. Elevene skal også reflektere over hvilken framtid vi ønsker oss. Gjennom arbeid med tekster og oppgaver om Arktis, utforsker elevene hvordan oppvarmingen av Arktis vil påvirke oss og får vite hvordan miljøvern er beskrevet i Grunnloven. Elevene skal også reflektere over hvilken framtid vi ønsker oss. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Undersøk tropisk regnskog

    Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart.