Hopp til hovedinnhold

Søk

24 treff

  • Teenagers Taking Action

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Teenagers Taking Action

    In this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly.  Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them  gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essayIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly.  Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them  gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay

  • Climate Change

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Climate Change

    Unit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disastersUnit focus reading, writing and talking about climate change learning vocabulary having to do with climate change, global warming, and natural disasters

  • Connor’s Conscience

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Connor’s Conscience

    Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly.  Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption Connor posts about his life on social media, and especially on what he does to be more environmentally friendly.  Unit Focus working with words that are easily confused reading and creating social media texts which combine textual and visual information learning words and expressions having to do with sustainable consumption 

  • Meatless Monday

    Stages 8–10

    Læringsløp

    Meatless Monday

    Anna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea.  Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idiomsAnna learns that meat consumption in the world is expected to double from 2000 to 2005 and suggests that the family replace one meal a week with a vegetarian alternative. Not everyone thinks this is a good idea.  Unit Focus practise listening skills taking about sustainable food consumption and environmental problems related to meat production working with idioms

  • Gjenbrukspose til frukt og grønt

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Gjenbrukspose til frukt og grønt

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter en praktisk og teoretisk tilnærming til temaet bærekraft, frihekling, gjenbruk av materialer, luftmasker, fastmasker og å hekle en sirkel.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter en praktisk og teoretisk tilnærming til temaet bærekraft, frihekling, gjenbruk av materialer, luftmasker, fastmasker og å hekle en sirkel.

  • Kamuflasje

    Kunst og håndverk 1–7

    Læringsløp

    Kamuflasje

    Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter en praktisk og teoretisk tilnærming til temaet bærekraft, gjenbruk av klær, tegning med symaskin, dekor- og teksturlære, og rettsøm.Dette er et prosjekt i Kunst og håndverk som omfatter en praktisk og teoretisk tilnærming til temaet bærekraft, gjenbruk av klær, tegning med symaskin, dekor- og teksturlære, og rettsøm.

  • Fagstoff

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • På tavla

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Fagstoff

    Pasos

    Artikkel

    Vannet

      Norske fjell bidrar til å sikre vanntilgangen. Hvorfor det, tror du?

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Berggrunnen

      I Sør-Varanger tas det jernmalm ut av fjellet. Hvordan tror du gruvedrift påvirker plante- og dyreliv i nærområdet her?

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Jorda

      Norsk jordbruk er viktig for matproduksjon og bosettingsmønster.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Levekår

      Husene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.

    Stor by. Store, moderne høyhus i bakgrunnen. Små treskur i forgrunnen.
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva bruker du vann til?

    Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. 

    sammenlikn_thumb.png
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Personlig økonomi

    Elevene blir kjent med begrepet personlig økonomi, og snakker sammen om hva de selv bruker penger på i løpet av en uke. Elevene blir kjent med begrepet personlig økonomi, og snakker sammen om hva de selv bruker penger på i løpet av en uke. 

  • Bærekraft og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bærekraft og etikk

    Oppstart av temaet "Bærekraft og etikk" med spørsmål og begrepsfokus.Oppstart av temaet "Bærekraft og etikk" med spørsmål og begrepsfokus.

  • Muntlig

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Snakk havets sak

    Åtte millioner tonn plast havner i havet hvert år. Plasten truer ikke bare dyrelivet, men også oss. 

    Gutt som svømmer under vann
  • Tro, natur og miljø

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Samarbeid på tvers av tro og land

    Artikkel med tilhørende tegne- og skriveoppgave.Artikkel med tilhørende tegne- og skriveoppgave.

  • Tro, natur og miljø

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bærekraft i hellige hus

    Artikkel og oppgaver om bærekraft i noen ulike hellige hus, med noen eksempler fra Norge og verden.Artikkel og oppgaver om bærekraft i noen ulike hellige hus, med noen eksempler fra Norge og verden.

  • Økonomieksperten svarer!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Økonomieksperten svarer!

    I dette læringsløpet skal du få gode tips og råd om penger, sparing og  fra økonomiekspert Silje Sandmæl. Silje brenner for at vi alle skal lære mer om penger, og hun synes det er spesielt viktig at barn lærer om penger før de begynner å bruke penger. I dette læringsløpet skal du få gode tips og råd om penger, sparing og  fra økonomiekspert Silje Sandmæl. Silje brenner for at vi alle skal lære mer om penger, og hun synes det er spesielt viktig at barn lærer om penger før de begynner å bruke penger. 

  • Alltid påvirket?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alltid påvirket?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.  Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.