Hopp til hovedinnhold

Søk

38 treff

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Motstand og hverdagsliv under krigen

    Under okkupasjonen ble det på flere måter gjort forsøk på å nazifisere landet. Blant annet ble det kommunale selvstyret, lokaldemokratiet, satt til side. Den nye ordningen innebar at alle ordførere måtte være medlemmer i Nasjonal Samling. De som nektet, ble byttet ut.

  • Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Å bruke detektivbriller på fortidens kilder

    Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.

    En jente med forstørrelsesglass.
  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    fokusbobler forside thumb
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. 

    Bærekraftig utvikling _thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Gi råd

    Gå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen. 

    aksjon_thumb_blå.png
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva bruker du vann til?

    Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. 

    sammenlikn_thumb.png
  • Fordommer med Faten

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Fordommer med Faten

    Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bli med i debatten!

    Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Det er umulig å ikke ha fordommer!

    Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bli med i debatten!

    Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. Elevene leser om Emma Ellingsen og hvordan hun har brukt stemmen sin for å skape åpenhet rundt  og skifte av kjønn. Elevene reflekterer skriftlig over hva de har lært om fordommer så langt i arbeid med temaet, og samarbeider i klassen om forslag til hva klassen kan gjøre for å motarbeide fordommer. 

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fakta eller meninger?

    Hvordan skiller vi fakta fra meninger? I denne delen skal vi reflektere over hva som kjennetegner og skiller fakta og meninger.

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Felles kjøreregler!

    Hvilket ansvar har du og jeg som brukere av ? I denne oppgaven skal dere diskutere og komme fram til noen felles kjøreregler for oppførsel på nett. 

  • Menneskene på jorda

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvilket samfunn er best på bærekraft?

    Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Historisk bildejuks

    Moderne teknologi har gjort det lettere å jukse med bilder, men også i gamle dager fantes det måter å endre bilder på. Blekk, maling eller klipping og liming kunne brukes til å få bildene til å fortelle en annen historie. Her skal du bli kjent med to eksempler på historisk bildejuks.

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Tiltak for inkludering

    Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Analyser teksten

    Metode "Analyser teksten" i Arena 5-7. Metode "Analyser teksten" i Arena 5-7. 

  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Algoritmer og informasjon

    Hva er en algoritme? Og hva har egentlig algoritmer med informasjon å gjøre?

  • Alle er som ingen andre

    Arena 5–7

    Artikkel

    Spør eksperten!

    Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre». Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre». 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvilket samfunn er best på bærekraft?

    Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. 

  • Tekster

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kan vi stole på forskning?

    Eksperter forsker på uendelig mange ting i verden. Men er det slik at vi alltid kan stole på det eksperter sier? Les nyheten om et overraskende forskningsresultat som viser at elbiler forurenser mer enn dieselbiler. Kan det virkelig stemme?