Hopp til hovedinnhold

Søk

50 treff

  • Intro – A Day in My Life

    Gente 8–10

    Læringsløp

    A Day in My Life

    Oppgave til læringsløpet  A Day in My LifeOppgave til læringsløpet  A Day in My Life

  • Fiction

    Gente 8–10

    Artikkel

    On the Way to School

    Tekst til temaet A Day in My LifeTekst til temaet A Day in My Life

    En gutt løper til skolen. Han vinker og smiler.
  • Intro – A Day in My Life

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Intro – A Day in My Life

    Læringsløp til temaet "A Day in My Life"Læringsløp til temaet "A Day in My Life"

    En gutt pakker skolesekken.
  • Going to School

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Going to School

    Læringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life

    En gutt løper til skolen. Han vinker og smiler.
  • Going to School

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    How do you get to school? Where do you go and who do you see?

  • Spare Time

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    What do you do in your spare time?

    Zoom løper til bussen.
  • My Quest

    Gente 8–10

    Læringsløp

    My Quest

    Læringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life

    Oppdrag
  • Verbs

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    What do you do every day?

    dobbeldekker buss
  • Facts

    Gente 8–10

    Artikkel

    Michael J. Jordan

    FaktatekstFaktatekst

    En basketball.  Markert med rødt lesenivå.
  • My Quest

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    Samtalestarter til A Day in My Life

    dobbeldekker buss
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bare være meg selv?

    Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. Elevene reflekterer rundt selvbilde og det å være seg selv. De lytter til og leser sangteksten "Bara få vara mig själv" av den svenske artisten Laleh, og samtaler om teksten. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. 

    Bærekraftig utvikling _thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • Fordommer med Faten

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Fordommer med Faten

    Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bilde i dusjen

    Elevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.Elevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.

    Bilde i dusjen_thumb.png
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Mikrolån

    Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Felles kjøreregler!

    Hvilket ansvar har du og jeg som brukere av ? I denne oppgaven skal dere diskutere og komme fram til noen felles kjøreregler for oppførsel på nett. 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hypoteser og problemstillinger

    Elevene møter forsker Kamilla som forteller om hvordan et forskningsprosjekt kan settes i gang. Elevene leser om hypoteser og problemstillinger, og arbeider med oppgaver i læringspar. Elevene møter forsker Kamilla som forteller om hvordan et forskningsprosjekt kan settes i gang. Elevene leser om hypoteser og problemstillinger, og arbeider med oppgaver i læringspar.