Fag
Trinn
- Vg1 (168)
- Vg2 (167)
- Vg3 (167)
- 5. trinn (151)
- 6. trinn (151)
- 7. trinn (151)
- 1. trinn (129)
- 2. trinn (129)
- 3. trinn (129)
- 4. trinn (128)
- 10. trinn (52)
- 8. trinn (52)
- 9. trinn (52)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (171)
- folkehelse og livsmestring (144)
- utforsk (132)
- bærekraftig utvikling (116)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- engelskspråklige land (99)
- elevark (97)
- printable (97)
- English speaking countries (92)
- Folkehelse og livsmeistring (91)
- språklæring (84)
- reflektere (76)
- rød tekst (74)
- Leseforståelse (73)
151 treff
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt i NorgeElevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land. Elevene leser et barndomsminne om å måtte flykte under den andre verdenskrigen i Norge, og snakker og skriver om det å være på flukt i eget land.
-
Religionenes kilder
Ganas 1–2
Artikkel
Religionenes kilderOppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.
-
Ukrainsk
Åpne ressurser
Artikkel
ПаляничкаEventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk
-
Pålogget
Targets
Artikkel
Vil du sende bilde?Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 .
-
Saktekster
Fabel 5–7
Artikkel
=Oslo åpner for flere stemmerElevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring.
-
Utforsk bildebøker
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk bildebøkerOppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforskning og forberedelser for arbeid med temaet «Les bildebok» i Fabel 6 .
-
Kreative bokstaver
Papir+
Artikkel
Bokstaven SsBokstaven S I bokstavinnlæringen er det fint å kunne benytte seg av kreative, taktile og multisensoriske arbeidsmåter. Her finner du enkle formingsaktiviteter til hver av de 29 bokstavene i alfabetet. Alt du trenger er fargestifter, saks og limstift. Mange av aktivitetene er dessuten rene fargeleggingsoppgaver. Du finner bokmåls- og nynorskversjon i samme PDF.
-
Kreative bokstaver
Papir+
Artikkel
Bokstaven TtBokstaven T I bokstavinnlæringen er det fint å kunne benytte seg av kreative, taktile og multisensoriske arbeidsmåter. Her finner du enkle formingsaktiviteter til hver av de 29 bokstavene i alfabetet. Alt du trenger er fargestifter, saks og limstift. Mange av aktivitetene er dessuten rene fargeleggingsoppgaver. Du finner bokmåls- og nynorskversjon i samme PDF.
-
Skriv: En skummel fortelling
Tverrfaglig 1–7
Læringsløp
Skriv: En skummel fortellingLæringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Utforsk lesestrategier
Fabel 5–7
Læringsløp
Utforsk lesestrategierOppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les for å forstå" i Fabel 7 .
-
Skjønnlitterære tekster
Fabel 5–7
Artikkel
En dagbokroman: SeptemberLes utdraget fra En pingles dagbok av Jeff Kinney og arbeid med oppgaver til teksten. Dagbokromaner er skjønnlitterære romaner som forfattere har skrevet og tegnet. Det betyr at bøkene har historier som er oppdiktet. Noen dagbokromaner inneholder også fakta og er skrevet for å informere. Nedenfor kan du lese et utdrag fra den skjønnlitterære dagbokromanen En pingles dagbok skrevet av Jeff Kinney. Her møter du Greg som skriver om noe av det han tenker på og opplever på skolen og i fritiden. Forfatteren Jeff Kinney bruker gjerne overdrivelser og humor, enkle illustrasjoner og hendelser man kan kjenne seg igjen i.
-
Samenes nasjonaldag
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Samisk språkLes og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .
-
Samenes nasjonaldag
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
SamiskLes og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .Les og arbeid med oppgaver om samiske stedsnavn og samisk språk i Fabel 6 .
-
Den vesle bygda som glømte at det var jul
Tverrfaglig 1–7
Læringsløp
Den vesle bygda som glømte at det var julElevene leser og arbeider med oppgaver til julefortellingen "Den vesle bygda som glømte at det var jul" av Alf Prøysen. Elevene skriver også sin egen julefortelling og lager en filmtrailer.
-
Julestemning
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Bak kokosmakroner!Elevene lærer å bake kokosmakroner gjennom å se en film og lese en oppskrift.
-
Julestemning
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Den vesle jenta med svovelstikkeneElevene leser eventyret "Den vesle jenta med svovelstikkene" og arbeider med oppgaver til teksten.
-
Bokstavplakater
Papir+
Artikkel
TrykkskriftBokstavplakater i fem versjoner Her finner du ulike typer bokstavplakater som du kan skrive ut og henge opp i klasserommet eller klistre på pulten. Noen av plakatene finnes i flere versjoner, så det kan være lurt å bruke litt tid på hvilken som passer best til ditt klasserom. Du finner bokmåls- og nynorskversjon i samme fil.
-
Svensk og dansk
Fabel 5–7
Artikkel
Møt Signe fra Sverige!Hva kan du om nabolandet vårt Sverige? Og har du noen gang hørt noen snakke svensk? I denne delen skal du bli bedre kjent med Signe, som bor i Jämtland i Sverige. Først skal du få se en film der Signe forteller om seg selv. I filmen har hun også med seg en av sine beste venninner, Meja. Se filmen, og lytt nøye til det Signe og Meja forteller. Hva forstår du av det de sier?
-
Hva kan jeg nå?
Fabel 5–7
Læringsløp
Hva kan jeg nå?Du har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt. Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læringDu har nå jobbet med språk og grammatikk. Hva kan du nå? Hva husker du om de ulike ordklassene, funksjonene til språket og måter å kommunisere på? I dette læringsløpet får du oppsummert og reflektert over det du har lært så langt. Deler i læringsløpet: Zerah og Zakran: Episode 6. "Hjem" Vi lærer sammen Min læring