Fag
Trinn
- 5. trinn (216)
- 6. trinn (216)
- 7. trinn (216)
- Vg1 (194)
- Vg2 (194)
- Vg3 (194)
- 10. trinn (124)
- 8. trinn (124)
- 9. trinn (124)
- 1. trinn (58)
- 2. trinn (58)
- 3. trinn (58)
- 4. trinn (55)
Forfatter
Nøkkelord
124 treff
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Å fortelle med lydHva er musikk? Enkelt forklart kan vi si at musikk er en kunstform som bruker lyd.
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Hva er lyrikk?Når du leser et dikt, kan du prøve å lese det høyt eller synge det. Da opplever du sikkert at diktet har både rim og rytme. I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Språklige bilderI dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».
-
July, August
Mat og helse 8–10
Video
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
-
January, February
Stages 8–10
Video
-
Les nordisk
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
Tverrfaglige temaerDe tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår.
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
FavorittdiktHar du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Skrivelyst
Fabel 8–10
Ressurs
På skoleveienSer du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert! Ser du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert!
-
March, April
Mat og helse 8–10
Artikkel
April Fool's DayWhat is an April Fool's joke?
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 8: Skriv en fortellingDette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
God skolestart
Tverrfaglig 8-10
Ressurs
På skoleveienSer du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert! Ser du noe rart, fint, morsomt eller skummelt på vei til skolen? Ta et bilde, og skriv en liten tekst om det. Se på det Jesper, Moa, Emilie og alle de andre har skrevet, og bli inspirert!
-
Uke 6
Tverrfaglig 8-10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Lifehack: How to Make Choices
Stages 8–10
Læringsløp
Lifehack: How to Make ChoicesUnit Focus learning words and expressions having to do with choices using freewriting as a technique to get started on a writing assignmentUnit Focus learning words and expressions having to do with choices using freewriting as a technique to get started on a writing assignment
-
My Free Time
Mat og helse 8–10
Læringsløp
My Free TimeListen to teens from all around the world talk about their free time activities. Unit Focus listening to teens talk about their free time interviewing classmates about their free time using the BBC website to read about sports talking about timeListen to teens from all around the world talk about their free time activities. Unit Focus listening to teens talk about their free time interviewing classmates about their free time using the BBC website to read about sports talking about time
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp