Hopp til hovedinnhold

Søk

18 treff

  • Fortellingen om ...

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    Siddharta blir en Buddha

    Tekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."

    En tegning av Buddah i en hage.
  • Mayla

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Mayla

    Læringsløpet "Mayla" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Mayla" i temaet "Hva gjør vi?"

  • Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

  • Oppstart – Hva gjør vi?

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Buddhistisk tempel

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Buddhistisk tempel

    Læringsløp i temaet "Hellige hus".Læringsløp i temaet "Hellige hus".

  • Mange guder

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Mange guder

    Læringsløp om polyteisme.Læringsløp om polyteisme.

  • Høytider i religionene

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Høytider i religionene

    Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.

  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Hvordan kan vi ha det trygt og godt sammen?

    I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?

  • Hellige byer

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Bodh Gaya

    Artikkel og oppgaver om Bodh Gaya, det viktigste pilegrimsstedet for buddhister. Artikkel og oppgaver om Bodh Gaya, det viktigste pilegrimsstedet for buddhister. 

    Bodh Gaya, India. Buddistiske munker ber forran et stort tre.
  • Oppstart – Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Høytider og merkedager

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"

    En jente i bevegelse. Hun peker opp og frem.
  • Liv og død

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Verdensbildet i buddhismen

    Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til verdensbildet i buddhismen.Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til verdensbildet i buddhismen.

  • Mangfold i religionene

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Mangfold i buddhismen

    Vi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.Vi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.

  • Praksis og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Praksis og etikk i buddhisme

    Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til praksis og etikk i buddhismen.Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til praksis og etikk i buddhismen.

  • Hvor lærer vi om troen eller livssynet vårt?

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Opplæring i tempelet

    Artikkel om noen opplæringstilbud som tilbys barn og unge i buddhismen.Artikkel om noen opplæringstilbud som tilbys barn og unge i buddhismen.

  • Leve sammen

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Leve sammen

    Oppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?Oppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?

  • Liv og død

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Død i buddhismen

    Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til død buddhismen.Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til død buddhismen.

  • Leve sammen

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Hva er menneskerettigheter?

    ​Menneskerettigheter er grunnleggende rettigheter for alle uavhengig av kjønn, alder, legning, livssyn, nasjonalitet eller hvor i verden folk bor. Det er staten som skal sørge for at menneskerettighetene oppfylles.​Menneskerettigheter er grunnleggende rettigheter for alle uavhengig av kjønn, alder, legning, livssyn, nasjonalitet eller hvor i verden folk bor. Det er staten som skal sørge for at menneskerettighetene oppfylles.

  • Hva tror du på?

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Nanthaket er buddhist

    Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".