Hopp til hovedinnhold

Søk

53 treff

  • Ukrainsk

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Паляничка

    Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk Eventyret "Pannekaka" oversatt til ukrainsk 

    En gris, hane, and, gås og høne sitter i gresset sammen med en pannekake.
  • Get ready for Halloween

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

  • Get ready for Halloween

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Halloween

    Tekst om HalloweenTekst om Halloween

    Skumle hallooween lanterner skåret ut av gresskar.
  • Skriv: En skummel fortelling

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Skriv: En skummel fortelling

    Læringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".Læringsløpet "Skriv: En skummel fortelling" i temaet "Grøss og gru".

    Thumbnail.
  • Ukrainsk

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Сьомий господар в домі

    Eventyret "Den sjuende far i huset" oversatt til ukrainskEventyret "Den sjuende far i huset" oversatt til ukrainsk

    En ung mann som bøyer seg over sengekanten til en veldig, veldig, veldig gammel og rynkete liten mann, som ser ut som han sover. Han har mange rynker i ansiktet sitt. Den unge mannen ser trøtt ut, og det ser ut som han spør den gamle om noe.
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • Filosofi og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Vær en filosof

    Dilemmaer som samtalestartere til dialog.Dilemmaer som samtalestartere til dialog.

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Beskriv og tolk bildet

    Elevene beskriver og tolker et bilde, og begrunner hvorfor de fortolker bildet som de gjør. 

    Jente sitter og spiller dataspill. Hun har en stor skjerm foran seg, og hun har på seg hodetelefoner. Hun smiler og er glad.
  • Skogen

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skogen

    Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?

    Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når jeg påvirker

    Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. 

  • Fordommer med Faten

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Fordommer med Faten

    Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva er rasisme?

    Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. 

  • Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Lyttinga er viktigere enn ytringa!

    Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å motarbeide rasisme!

    Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme. Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    To berømte taler

    Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. 

  • Norge i dag

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Fordyp deg!

    Samtaleaktivitet om minoriteter og majoriteter i Norge.Samtaleaktivitet om minoriteter og majoriteter i Norge.

  • Hva vet dere om forskning?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om forskning?

    Oppstartsløp i temaet "Forskerskolen" fra Arena 7 . Oppstartsløp i temaet "Forskerskolen" fra Arena 7 .