Fag
- Norsk (410)
- Engelsk (230)
- Matematikk (112)
- Samfunnsfag (66)
- Naturfag (31)
- Tysk (25)
- Spansk (21)
- Sosialkunnskap (19)
- Tverrfaglig (15)
- KRLE (6)
- Mat og helse (5)
- Helse- og oppvekstfag (2)
- Kroppsøving (2)
Trinn
- 5. trinn (74)
- 6. trinn (74)
- 7. trinn (74)
- 1. trinn (31)
- 2. trinn (31)
- 3. trinn (31)
- 4. trinn (31)
- 10. trinn (1)
- 8. trinn (1)
- 9. trinn (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (66)
- demokrati og medborgerskap (63)
- Folkehelse og livsmeistring (58)
- bærekraftig utvikling (42)
- reflektere (40)
- samtale (39)
- utforsk (34)
- demokrati og medborgarskap (33)
- Engelsk (28)
- skrive (28)
- kildekritikk (21)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
106 treff
-
Intro – A Day in My Life
Gente 8–10
Læringsløp
A Day in My LifeOppgave til læringsløpet A Day in My LifeOppgave til læringsløpet A Day in My Life
-
Fiction
Gente 8–10
Artikkel
On the Way to SchoolTekst til temaet A Day in My LifeTekst til temaet A Day in My Life
-
Intro – A Day in My Life
Gente 8–10
Læringsløp
Intro – A Day in My LifeLæringsløp til temaet "A Day in My Life"Læringsløp til temaet "A Day in My Life"
-
Going to School
Gente 8–10
Læringsløp
Going to SchoolLæringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life
-
Going to School
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!How do you get to school? Where do you go and who do you see?
-
Spare Time
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!What do you do in your spare time?
-
My Quest
Gente 8–10
Læringsløp
My QuestLæringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life
-
Verbs
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!What do you do every day?
-
Facts
Gente 8–10
Artikkel
Michael J. JordanFaktatekstFaktatekst
-
My Quest
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!Samtalestarter til A Day in My Life
-
Oppstart
Fokus Sosialkunnskap
Læringsløp
OppstartLæringsløp om eventyrLæringsløp om eventyr
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Motstand og hverdagsliv under krigenUnder okkupasjonen ble det på flere måter gjort forsøk på å nazifisere landet. Blant annet ble det kommunale selvstyret, lokaldemokratiet, satt til side. Den nye ordningen innebar at alle ordførere måtte være medlemmer i Nasjonal Samling. De som nektet, ble byttet ut.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Bli en språkforsker
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Sammenlikne diktSammenlikning av samme dikt på norsk og dansk.Sammenlikning av samme dikt på norsk og dansk.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
NærhetsstigenElevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser.
-
Oppstart
Fokus Sosialkunnskap
Læringsløp
OppstartLæringsløpet "Oppstart" i temaet "Vi er forskjellige".Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Vi er forskjellige".
-
Blod og luft
Gente 8–10
Artikkel
Kroppen – en fantastisk maskinEn introduksjon om kroppen og organsystemer.En introduksjon om kroppen og organsystemer.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Bærekraftig utviklingGjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen. Gjennom et eksempel fra klesindustrien, lærer elevene om bærekraftsmodellen; klima og miljø, sosiale forhold og økonomi. Elevene reflekterer over hvordan vi som forbrukere kan bidra til en bærekraftig utvikling, samt lager en presentasjon om et av områdene innen bærekraftsmodellen.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.