Hopp til hovedinnhold

Søk

114 treff

  • Fiction

    Gente 8–10

    Artikkel

    On the Way to School

    Tekst til temaet A Day in My LifeTekst til temaet A Day in My Life

    En gutt løper til skolen. Han vinker og smiler.
  • Verbs

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    What do you do every day?

    dobbeldekker buss
  • Intro – A Day in My Life

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Intro – A Day in My Life

    Læringsløp til temaet "A Day in My Life"Læringsløp til temaet "A Day in My Life"

    En gutt pakker skolesekken.
  • Going to School

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Going to School

    Læringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life

    En gutt løper til skolen. Han vinker og smiler.
  • Spare Time

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    What do you do in your spare time?

    Zoom løper til bussen.
  • My Quest

    Gente 8–10

    Læringsløp

    My Quest

    Læringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life

    Oppdrag
  • Facts

    Gente 8–10

    Artikkel

    Michael J. Jordan

    FaktatekstFaktatekst

    En basketball.  Markert med rødt lesenivå.
  • Going to School

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    How do you get to school? Where do you go and who do you see?

  • My Quest

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Hop on Board!

    Samtalestarter til A Day in My Life

    dobbeldekker buss
  • Intro – A Day in My Life

    Gente 8–10

    Læringsløp

    A Day in My Life

    Oppgave til læringsløpet  A Day in My LifeOppgave til læringsløpet  A Day in My Life

  • Religionenes kilder

    Ganas 1–2

    Artikkel

    Religionenes kilder

    Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Religionenes kilder" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    fokusbobler forside thumb
  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Det er lett å la seg lure

    Det er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.

    Google-logoen sees gjennom et forstørrelsesglass foran en PC-skjerm
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Undersøk tropisk regnskog

    Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. 

  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Skogen

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skogen

    Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?

    Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. 

  • Alltid påvirket?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alltid påvirket?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.  Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.