Hopp til hovedinnhold

Søk

197 treff

  • Min læring

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløpet "Min læring" i temaet Ut og forske.Læringsløpet "Min læring" i temaet Ut og forske.

    Fysak viser frem hva hen har lært.
  • Nok til alle, for alltid

    Solaris 1–4

    Læringsløp

    Nok til alle, for alltid

    Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.Læringsløp i naturfag om bærekraftig utvikling.

    To gutter og to jenter leker sammen oppe i en vogn med hjul.
  • Landskapets hemmeligheter

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvordan ble landskapet der jeg bor til?

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.

    Thumbnail.
  • Kjønnsorganer

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Kjønnsorganer

    Læringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.Læringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Blomsterbuketten

    Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.

    Thumbnail.
  • Oppstart – Krefter i naturen

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Oppstart – Krefter i naturen

    Oppstartsløp til temaet Krefter i naturen .Oppstartsløp til temaet Krefter i naturen .

  • Oppstart – Styring og kontroll i kroppen

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart – Styring og kontroll i kroppen

    Oppstartsløp til temaet Styring og kontroll i kroppen.Oppstartsløp til temaet Styring og kontroll i kroppen.

  • Energi har mange former

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag en vannrakett

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.Utforskende aktivitet hvor elevene skal lage en vannrakett.

    Thumbnail.
  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kjente oppdagere

    Oppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre  i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Beskriv og tolk bildet

    Elevene beskriver og tolker et bilde, og begrunner hvorfor de fortolker bildet som de gjør. 

    Jente sitter og spiller dataspill. Hun har en stor skjerm foran seg, og hun har på seg hodetelefoner. Hun smiler og er glad.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Frøspredning

    Lag en tabell og finn ut om de ulike plantene i aktiviteten.

    Thumbnail.
  • Alltid påvirket?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alltid påvirket?

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.  Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.  

  • Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Jødene i Norge

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Jødene i Norge

    Elevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt. Elevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt. 

  • Ikke kall meg indianer!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Ikke kall meg indianer!

    Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Enig eller uenig?

    Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort. Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort. 

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Lag modeller og forklar

    Aktivitet hvor man skal lage modeller av luftveissystemet eller sirkulasjonssystemet.Aktivitet hvor man skal lage modeller av luftveissystemet eller sirkulasjonssystemet.

    Thumbnail.