Fag
- Norsk (423)
- Engelsk (208)
- Matematikk (115)
- Samfunnsfag (79)
- Tverrfaglig (32)
- Naturfag (31)
- Spansk (21)
- Tysk (20)
- Sosialkunnskap (19)
- KRLE (14)
- Helse- og oppvekstfag (6)
- Kroppsøving (2)
- Mat og helse (1)
Trinn
- 5. trinn (86)
- 6. trinn (86)
- 7. trinn (86)
- 1. trinn (12)
- 2. trinn (12)
- 3. trinn (12)
- 4. trinn (12)
- 10. trinn (2)
- 8. trinn (2)
- 9. trinn (2)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (66)
- demokrati og medborgerskap (63)
- Folkehelse og livsmeistring (58)
- bærekraftig utvikling (42)
- reflektere (40)
- samtale (38)
- utforsk (34)
- demokrati og medborgarskap (33)
- Engelsk (28)
- skrive (24)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- kildekritikk (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
100 treff
-
Fiction
Gente 8–10
Artikkel
On the Way to SchoolTekst til temaet A Day in My LifeTekst til temaet A Day in My Life
-
Verbs
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!What do you do every day?
-
Intro – A Day in My Life
Gente 8–10
Læringsløp
Intro – A Day in My LifeLæringsløp til temaet "A Day in My Life"Læringsløp til temaet "A Day in My Life"
-
Going to School
Gente 8–10
Læringsløp
Going to SchoolLæringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life
-
Spare Time
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!What do you do in your spare time?
-
My Quest
Gente 8–10
Læringsløp
My QuestLæringsløp til A Day in My LifeLæringsløp til A Day in My Life
-
Facts
Gente 8–10
Artikkel
Michael J. JordanFaktatekstFaktatekst
-
Going to School
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!How do you get to school? Where do you go and who do you see?
-
My Quest
Gente 8–10
Læringsløp
Hop on Board!Samtalestarter til A Day in My Life
-
Intro – A Day in My Life
Gente 8–10
Læringsløp
A Day in My LifeOppgave til læringsløpet A Day in My LifeOppgave til læringsløpet A Day in My Life
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Motstand og hverdagsliv under krigenUnder okkupasjonen ble det på flere måter gjort forsøk på å nazifisere landet. Blant annet ble det kommunale selvstyret, lokaldemokratiet, satt til side. Den nye ordningen innebar at alle ordførere måtte være medlemmer i Nasjonal Samling. De som nektet, ble byttet ut.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Alltid påvirket?
Arena 5–7
Læringsløp
Alltid påvirket?Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk. Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.
-
Jødene i Norge
Arena 5–7
Læringsløp
Jødene i NorgeElevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt. Elevene blir bedre kjent med jødenes historie i Norge gjennom å lese ulike tekster, arbeide med oppgaver og reflektere rundt tema som fordommer, antisemittisme og flukt.
-
Ikke kall meg indianer!
Arena 5–7
Læringsløp
Ikke kall meg indianer!Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje?
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort. Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort.
-
Psykiske forandringer
Gente 8–10
Læringsløp
Psykiske forandringerLæringsløp om psykiske forandringer i puberteten.Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.
-
Alle mennesker er like mye verdt
Arena 5–7
Læringsløp
Alle mennesker er like mye verdtVerdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.Verdenserklæringen om menneskerettigheter slår fast at alle mennesker er like mye verdt. Man må ikke ha statsborgerskap eller være frisk eller tro på en spesiell religion for at menneskerettighetene skal gjelde. At alle er like mye verdt, er den aller viktigste tanken som menneskerettighetene bygger på.