Fag
- Norsk (399)
- Engelsk (201)
- Matematikk (103)
- Samfunnsfag (48)
- Naturfag (46)
- Spansk (23)
- Sosialkunnskap (20)
- Tysk (8)
- KRLE (6)
- Tverrfaglig (6)
- Religion og etikk (2)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Mat og helse (1)
Trinn
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (61)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (39)
- samtale (37)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (31)
- utforsk (25)
- skrive (22)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- kildekritikk (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
- samarbeid (19)
48 treff
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotMigrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Å bruke detektivbriller på fortidens kilder
Arena 5–7
Læringsløp
Å bruke detektivbriller på fortidens kilderNår vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.Når vi skal finne ut hva slags mennesker vikingene var, må vi ta på oss detektivbrillene. Vi skal jo mer enn tusen år tilbake i tid! Denne gangen skal vi bruke bøker, brev og andre skriftlige kilder for å finne noen svar.
-
Hva vet dere om jorda vår?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om jorda vår?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i Arena 7 .
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Mennesket og naturenVi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
LevekårHusene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Hva bruker du vann til?Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
En reise i ulike landskapElevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
MikrolånElevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Skogen på Rapa NuiElevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Fakta eller meninger?Hvordan skiller vi fakta fra meninger? I denne delen skal vi reflektere over hva som kjennetegner og skiller fakta og meninger.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Historisk bildejuksModerne teknologi har gjort det lettere å jukse med bilder, men også i gamle dager fantes det måter å endre bilder på. Blekk, maling eller klipping og liming kunne brukes til å få bildene til å fortelle en annen historie. Her skal du bli kjent med to eksempler på historisk bildejuks.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Analyser tekstenMetode "Analyser teksten" i Arena 5-7. Metode "Analyser teksten" i Arena 5-7.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
Algoritmer og informasjonHva er en algoritme? Og hva har egentlig algoritmer med informasjon å gjøre?
-
Tekster
Arena 5–7
Artikkel
Kan vi stole på forskning?Eksperter forsker på uendelig mange ting i verden. Men er det slik at vi alltid kan stole på det eksperter sier? Les nyheten om et overraskende forskningsresultat som viser at elbiler forurenser mer enn dieselbiler. Kan det virkelig stemme?
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Når tanker blir til handlingElevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå. Elevene leser om hva diskriminering er og blir kjent med eksempler på diskriminering. Elevene undersøker også eksempler på diskriminering i deres egen hverdag, samt vurderer og reflekterer over to kilder som viser eksempler på diskriminering av innvandrere i Norge før og nå.
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
ByenElevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige. Elevene får vite hva som kjennetegner en by, og utforsker også hva som gjør byer gode og dårlige å leve i. De arbeider med bærekraftsmål nummer 11 "Bærekraftige byer og samfunn", og reflekterer rundt hva som kan gjøre byene mer bærekraftige.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Det er lett å la seg lureDet er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.