Hopp til hovedinnhold

Søk

86 treff

  • Hvordan vet vi noe om Jesus?

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Hvordan vet vi noe om Jesus?

    Læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus" i temaet "Fortellinger om Jesus"Læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus" i temaet "Fortellinger om Jesus"

    Mann sitter ved en skrivepult. Han har mange bøker og en globus på pulten. Han holder et forstørrelsesglass.
  • Oppstart – Mennesket og jordkloden

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Mennesket og jordkloden

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Mennesket og jordkloden"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Vi kan!

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    En dråpe i havet

    Tekst i temaet "Vi kan!"Tekst i temaet "Vi kan!"

  • Min læring

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløpet "Min læring" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Min læring" i temaet "Mennesket og jordkloden"

    En gutt med tommel opp. Han smiler.
  • Mennesker, dyr og natur

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Mennesker, dyr og natur

    Læringsløpet "Mennesker, dyr og natur" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Mennesker, dyr og natur" i temaet "Mennesket og jordkloden"

  • Skattejakt

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Skattejakt

    Læringsløp om gjenbruk og kildesortering.Læringsløp om gjenbruk og kildesortering.

  • Å ta valg

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Å ta valg

    Læringsløpet "Å ta valg" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Å ta valg" i temaet "Mennesket og jordkloden"

  • Vi kan!

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    Det nytter!

    Tekst i temaet "Det nytter!"Tekst i temaet "Det nytter!"

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    fokusbobler forside thumb
  • Min læring

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Min læring

    Læringsløp som oppsummerer temaet "Skattejakt".Læringsløp som oppsummerer temaet "Skattejakt".

    Thumbnail.
  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fagstoff

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?

    For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.

  • På tavla

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Artikkel

    Sammendrag

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Mennesket og naturen

      Vi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.

  • Fagstoff

    Pasos

    Artikkel

    Vannet

      Norske fjell bidrar til å sikre vanntilgangen. Hvorfor det, tror du?

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Berggrunnen

      I Sør-Varanger tas det jernmalm ut av fjellet. Hvordan tror du gruvedrift påvirker plante- og dyreliv i nærområdet her?

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Jorda

      Norsk jordbruk er viktig for matproduksjon og bosettingsmønster.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Det er lett å la seg lure

    Det er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.

    Google-logoen sees gjennom et forstørrelsesglass foran en PC-skjerm