Fag
- Norsk (411)
- Engelsk (206)
- Matematikk (103)
- Samfunnsfag (75)
- Naturfag (49)
- Spansk (24)
- Sosialkunnskap (20)
- KRLE (19)
- Religion og etikk (11)
- Tverrfaglig (8)
- Tysk (8)
- Helse- og oppvekstfag (5)
- Kunst og håndverk (2)
- Mat og helse (1)
Trinn
- 5. trinn (64)
- 6. trinn (64)
- 7. trinn (64)
- 1. trinn (11)
- 10. trinn (11)
- 2. trinn (11)
- 3. trinn (11)
- 4. trinn (11)
- 8. trinn (11)
- 9. trinn (11)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (61)
- KRLE (59)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (39)
- samtale (37)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (32)
- utforsk (25)
- skrive (22)
- bærekraft (21)
- kildekritikk (21)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- utforske (20)
86 treff
-
Hvordan vet vi noe om Jesus?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Hvordan vet vi noe om Jesus?Læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus" i temaet "Fortellinger om Jesus"Læringsløpet "Hvordan vet vi noe om Jesus" i temaet "Fortellinger om Jesus"
-
Oppstart – Mennesket og jordkloden
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Oppstart – Mennesket og jordklodenLæringsløpet "Oppstart" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Mennesket og jordkloden"
-
Vi kan!
Store spørsmål 1–4
Artikkel
En dråpe i havetTekst i temaet "Vi kan!"Tekst i temaet "Vi kan!"
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Min læringLæringsløpet "Min læring" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Min læring" i temaet "Mennesket og jordkloden"
-
Mennesker, dyr og natur
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Mennesker, dyr og naturLæringsløpet "Mennesker, dyr og natur" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Mennesker, dyr og natur" i temaet "Mennesket og jordkloden"
-
Skattejakt
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
SkattejaktLæringsløp om gjenbruk og kildesortering.Læringsløp om gjenbruk og kildesortering.
-
Å ta valg
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Å ta valgLæringsløpet "Å ta valg" i temaet "Mennesket og jordkloden"Læringsløpet "Å ta valg" i temaet "Mennesket og jordkloden"
-
Vi kan!
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Det nytter!Tekst i temaet "Det nytter!"Tekst i temaet "Det nytter!"
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Min læring
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Min læringLæringsløp som oppsummerer temaet "Skattejakt".Læringsløp som oppsummerer temaet "Skattejakt".
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Migrasjon – mennesker på flyttefotMigrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Ressurser og ressursbrukEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.
-
Fagstoff
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
Hvordan kan vi bruke ressursene mer bærekraftig i framtiden?For at vi skal få en mer bærekraftig ressursbruk i framtiden, trenger vi både politiske og teknologiske løsninger.
-
På tavla
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
SammendragEn ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg etter som vi har fått mer kunnskap og teknologi.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Mennesket og naturenVi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.
-
Fagstoff
Pasos
Artikkel
VannetNorske fjell bidrar til å sikre vanntilgangen. Hvorfor det, tror du?
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
BerggrunnenI Sør-Varanger tas det jernmalm ut av fjellet. Hvordan tror du gruvedrift påvirker plante- og dyreliv i nærområdet her?
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
JordaNorsk jordbruk er viktig for matproduksjon og bosettingsmønster.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljøFor å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Det er lett å la seg lureDet er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.