Fag
Trinn
- 5. trinn (273)
- 6. trinn (273)
- 7. trinn (273)
- 1. trinn (236)
- 2. trinn (236)
- 3. trinn (236)
- 4. trinn (234)
- Vg3 (169)
- Vg1 (168)
- Vg2 (168)
- 10. trinn (128)
- 8. trinn (128)
- 9. trinn (128)
Forfatter
Nøkkelord
128 treff
-
Les om det å vokse opp
Fabel 8–10
Artikkel
Alt jeg skylder deg er julingSkal jeg være helt ærlig, så finnes det ikke noe mer rensende enn å kjenne knyttneven treffe haka til en idiot. Ikke fordi jeg liker å skade andre. Heller ikke fordi jeg elsker å slåss. Men noen må ta igjen. Og jeg tar igjen med to knallharde never. Noen ganger et balltre. Jeg har fottøy med harde skotupper. Pannebrasken min er som en kanonkule. Blir du sprø av følelsene dine? Føler du deg rar og suveren på en gang? Les om det å vokse opp, så skjønner du at du ikke er alene.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Hvorfor må vi kunne diskutere?I løpet av livet vil du havne i mange ulike diskusjoner, noen mer alvorlige enn andre. Det ligger på en måte i vår natur å bry oss og mene noe om verden rundt oss.
-
Diskuter
Fabel 8–10
Artikkel
Seks regler for saklige diskusjonerDen norske filosofen Arne Næss utarbeidet seks regler for saklige og gode diskusjoner, inspirert av den gylne regel, eller gjensidighetsregelen som den også kalles.
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Noveller og kortprosa
Fabel 8–10
Artikkel
Skolegutt– Ride ride ranke. Se hvor skal nå veien gå … synger læreren høyt og klart og ser i taket. Hva han ser på, vet ikke lille Mattis, og hva læreren synger, vet han heller ikke. – Men alle synger med, for det har læreren sagt at de skal. Noen lavt, nesten uhørlig – andre noe høyere, men ingen så høyt og klart som læreren. Lille Mattis synger også.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
March, April
Stages 8–10
Video
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
Tverrfaglige temaerDe tre fagovergripende temaene, folkehelse og livsmestring, demokrati og medborgerskap og bærekraftig utvikling, møter elevene i alle fag. De skal lære hvordan de kan ta vare på seg selv, hvordan de kan være aktive medborgere i samfunnet og hvordan de kan ta vare på kloden vår.
-
March, April
Stages 8–10
Artikkel
Earth DayWhat can you do to take care of the Earth?
-
Delta på nett
Fabel 8–10
Artikkel
Alltid påloggetEr du en multitasker? Er du pålogget og tilgjengelig uansett hva du holder på med? Hva gjør det med oss når vi gjør oss selv tilgjengelige døgnet rundt? Hvordan påvirker denne tilgjengeligheten oss og livene våre?
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 8: Skriv en fortellingDette kapitlet om å skrive en fortelling tilrettelegger for at elevene kan arbeide med ulike mønstre for å skrive egne fortellinger, spesielt ut ifra eksempelteksten «En ganske alminnelig flue av middels størrelse», av Knut Hamsun.
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra forfølgelseI noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
Ny i NorgeHvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Speakers' CornerArtikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Malala YousafzaiEngelsk artikkel om Malala Yousafzai.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra forfølgelseArtikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan påvirke?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?
-
Bruk stemmen!
Åpne ressurser
Artikkel
Prepare and give an opening speechAktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.
-
Nyhetsarkiv
Stages 8–10
Artikkel
Writing an Appeal: An Ocean of PossibilitiesEvery year, eight million tons of plastic end up in the ocean. The plastic threatens animal life as well as human life. What can you do to help reduce plastic waste?
-
Teenagers Taking Action
Stages 8–10
Læringsløp
Teenagers Taking ActionIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essayIn this text, we meet four teenagers from different parts of the world who have found ways to be environmentally friendly. Unit Focus learning words and expressions to describe environmental problems and solutions reading, writing and talking about environmental challenges and what we as individuals can do about them gathering information, organising ideas and planning a five paragraph essay