41 treff
-
Landskapets hemmeligheter
Solaris 5–7
Artikkel
Hvordan ble landskapet der jeg bor til?Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.Utforskende aktivitet hvor elevene skal beskrive og forklare hvordan og hvorfor landskapet ved skolen deres ser ut som det gjør. Her må elevene bruke det de har lært i Landskapets hemmeligheter.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
BlomsterbukettenForsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.Forsøk hvor man ser hvordan tilgang på vann påvirker blomster.
-
Landskapets hemmeligheter
Gente 8–10
Artikkel
Meteoritter former landskapetEn artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.En artikkel om hvordan meteoritter fra verdensrommet former landskapet, og eksempler på steder med spor etter meteoritter.
-
Landskapets hemmeligheter
Solaris 5–7
Artikkel
Geologi på andre planeterArtikkel om geologien på andre planeter, og en utforskende aktivitet knyttet til geologien på Mars.Artikkel om geologien på andre planeter, og en utforskende aktivitet knyttet til geologien på Mars.
-
Kjennetegn på liv
Gente 8–10
Artikkel
Hva kjennetegner liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?En liste med kjennetegn på at noe er levende. Elevene skal sammenligne disse kjennetegnene med kjennetegnene de selv kom fram til på sine egne lister i Hva er liv?
-
Steinene forteller
Solaris 5–7
Artikkel
Bli kjent med tre mineralerEn artikkel om mineraler.En artikkel om mineraler.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Presentasjon om bergarteneLag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.Lag en presentasjon om bergartene til en elev på din egen alder som ikke har lært om bergarter.
-
Torvmose
Solaris 5–7
Læringsløp
TorvmoseEt læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det de har lært i Landskapets hemmeligheter .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Kjennetegn på liv .
-
Hva har jeg lært?
Gente 8–10
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Sola og planetene .
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Jorda og sola .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Jorda og sola .
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Solaris 5–7
Artikkel
Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdeneAktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.
-
Kjennetegn på liv
Gente 8–10
Artikkel
Er ild levende?En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.En aktivitet hvor elevene skal argumentere for hvorfor ild ikke er levende.
-
Jorda og sola
Gente 8–10
Artikkel
Hva er et år?Artikkel om hva ett år er.Artikkel om hva ett år er.
-
Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdene
Solaris 5–7
Læringsløp
Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdeneOppstartsløp til Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.Oppstartsløp til Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.
-
Ta vare på nordområdene
Solaris 5–7
Læringsløp
Ta vare på nordområdeneLæringsløp om hvordan vi kan ta vare på nordområdene.Læringsløp om hvordan vi kan ta vare på nordområdene.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Lag modell for en planetLag en modell eller en tegning for en annen planet enn jorda.
-
Spor etter isen
Solaris 5–7
Læringsløp
Spor etter isenLæringsløp om hvordan isen har formet og etterlatt seg spor i landskapet. Elevene skal lage en modell av en isbre.Læringsløp om hvordan isen har formet og etterlatt seg spor i landskapet. Elevene skal lage en modell av en isbre.
-
Kjennetegn på liv
Solaris 5–7
Artikkel
Hvordan vet vi det?Elevene skal lære om hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg gjennom tekster og aktiviteter om vitenskapsfolk som lever og har levd. Her er det Johann Baptista van Helmont det skal handle om. Han var en flamsk lege, kjemiker og naturfilosof. I denne artikkelen kan vi lese om hvordan han forsøkte å finne ut hva en plante trenger for å vokse.Elevene skal lære om hvordan naturvitenskapelig kunnskap er utviklet og utvikler seg gjennom tekster og aktiviteter om vitenskapsfolk som lever og har levd. Her er det Johann Baptista van Helmont det skal handle om. Han var en flamsk lege, kjemiker og naturfilosof. I denne artikkelen kan vi lese om hvordan han forsøkte å finne ut hva en plante trenger for å vokse.