13 treff
-
Leve sammen
Store spørsmål 5-7
Artikkel
Hvordan kan vi ha det trygt og godt sammen?I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?I Norge har alle barn rett på et trygt og godt skolemiljø. Men hva vil det si å være trygg, og hvordan kan vi passe på at alle elever opplever trygghet og trivsel?
-
Liv og død
Fabel 8–10
Artikkel
Fordyp deg!Utforskingsoppgave om verdensbilder og ritualer.Utforskingsoppgave om verdensbilder og ritualer.
-
Religionenes historie i Norge
Fabel 8–10
Artikkel
Slaget på StiklestadFordypningsoppgave der elevene skal lage en plakat, skrive, diskutere og presentere.Fordypningsoppgave der elevene skal lage en plakat, skrive, diskutere og presentere.
-
Leve sammen
Store spørsmål 5-7
Artikkel
Kan jeg si hva jeg vil?I et demokratisk samfunn er ytringsfrihet en sentral rettighet. Men ytringsfriheten har likevel en grense. Hvor går grensen for hva vi har lov til, og ikke lov til å si?I et demokratisk samfunn er ytringsfrihet en sentral rettighet. Men ytringsfriheten har likevel en grense. Hvor går grensen for hva vi har lov til, og ikke lov til å si?
-
Leve sammen
Store spørsmål 5-7
Artikkel
Ta stilling!Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.
-
Mangfold i religionene
Fabel 8–10
Artikkel
Mangfold i buddhismenVi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.Vi lærer om buddhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.
-
Mangfold i religionene
Fabel 8–10
Artikkel
Mangfold i sikhismenVi lærer om sikhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.Vi lærer om sikhismen gjennom utforskende samtaler og oppgaver.
-
Ta stilling!
Store spørsmål 5-7
Artikkel
Ta stilling!Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Les opp påstandene høyt i klassen og ta stilling til hver av dem!
-
Tro, natur og miljø
Fabel 8–10
Artikkel
Har vi ansvar for naturen?Fagartikkel med oppgaver for refleksjon og utforsking.Fagartikkel med oppgaver for refleksjon og utforsking.
-
Leve sammen
Fabel 8–10
Artikkel
Leve sammenOppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?Oppstart til temaet Leve sammen . Vi mennesker er avhengige av hverandre, men hvordan kan vi leve godt sammen? Hvordan kan hver av oss bidra til å forstå og respektere hverandre sånn at vi unngår uvennskap og konflikter?
-
Flateformer bygger romformer
Store spørsmål 5-7
Læringsløp
Klarer du å skape en romform?Utforskende oppgave der elevene skal skape en romform med utgangspunkt i en flateform (A4-ark).
-
Leve sammen
Fabel 8–10
Artikkel
Hva er menneskerettigheter?Menneskerettigheter er grunnleggende rettigheter for alle uavhengig av kjønn, alder, legning, livssyn, nasjonalitet eller hvor i verden folk bor. Det er staten som skal sørge for at menneskerettighetene oppfylles.Menneskerettigheter er grunnleggende rettigheter for alle uavhengig av kjønn, alder, legning, livssyn, nasjonalitet eller hvor i verden folk bor. Det er staten som skal sørge for at menneskerettighetene oppfylles.
-
Norge i dag
Fabel 8–10
Artikkel
Norge i dagOppstart til temaet "Norge i dag" med fokus på diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Norge i dag" med fokus på diskusjon og begreper.