Hopp til hovedinnhold

Søk

43 treff

  • Fortellingen om ...

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    Guru Gobind Singh og khalsaen

    Tekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."

    Mann med turban på hodet, armbånd og en kniv i beltet.
  • Ameek

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Ameek

    Læringsløpet "Ameek" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Ameek" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt som smiler.
  • Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    Ameek feirer bandi chor

    Tekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"

  • Oppstart – Hva gjør vi?

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Høytider i religionene

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Høytider i religionene

    Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Næringskjeder og næringsnett i ferskvann

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Næringskjeder og næringsnett i ferskvann

    Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i ferskvann.Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i ferskvann.

  • Torvmose

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Torvmose

    Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.

    En fisk som ligger i torvmose.
  • Livet rundt oss

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Livet rundt oss

    Et læringsløp om ulike arter i Norge og verden.Et læringsløp om ulike arter i Norge og verden.

    Viser fordelingen av organismer på jordkloden.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Dag snakker om nordområdene

    Møt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om nordområdene og hvorfor de er viktige.

    Forside til filmen \"Dag snakker om nordområdene\".
  • Ulike leveområder

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Ulike leveområder

    Et læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.Et læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Elevene oppsummerer og reflekterer rundt hva de har lært i arbeid med temaet "Biologisk mangfold i nordområdene" i Solaris 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer rundt hva de har lært i arbeid med temaet "Biologisk mangfold i nordområdene" i Solaris 7 . 

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdene

    Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.

    Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdene_thumb.png
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Utforsk laksefiske i Tanaelva

    Utforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.Utforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.

    Utforsk laksefiske i Tanaelva_thumb.png
  • Overgangsriter og andre markeringer

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Dastar bandhi

    Artikkel om dastar bandi, et overgangsrite for gutter i overgangen mellom barn og voksen i sikhismen.Artikkel om dastar bandi, et overgangsrite for gutter i overgangen mellom barn og voksen i sikhismen.

    Turbanknytting hvor en eldre mann med turban hjelper en ung mann å knytte sin første turban.
  • Livet i Barentshavet

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Livet i Barentshavet

    Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i Barentshavet.Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i Barentshavet.

  • Dyreliv i nord

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Dyreliv i nord

    Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. 

    Dyre og planteliv_thumb.png
  • Biologisk mangfold er truet

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Biologisk mangfold er truet

    Et læringsløp om hvorfor biologisk mangfold er viktig og hva som truer det biologiske mangfoldet. Elevene skal også komme med forslag på tiltak de kan gjøre for å bevare det biologiske mangfoldet i eget nærmiljø. Et læringsløp om hvorfor biologisk mangfold er viktig og hva som truer det biologiske mangfoldet. Elevene skal også komme med forslag på tiltak de kan gjøre for å bevare det biologiske mangfoldet i eget nærmiljø. 

    Humle med pollen på beina.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Pia snakker om havet

    Møt Pia Ve Dahlen. Hun er marinbiolog og elsker å snakke om livet i havet. I denne filmen snakker hun om hvorfor vi snakker om havet som matfat, hvordan vi kan ta vare på alle artene som lever der og hvorfor det er viktig.

    Pia Ve Dahlen