43 treff
-
Fortellingen om ...
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Guru Gobind Singh og khalsaenTekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."
-
Ameek
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
AmeekLæringsløpet "Ameek" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Ameek" i temaet "Hva gjør vi?"
-
Høytider og merkedager
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Ameek feirer bandi chorTekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"
-
Oppstart – Hva gjør vi?
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Oppstart – Hva gjør vi?Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"
-
Høytider i religionene
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Høytider i religioneneLæringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Gente 8–10
Artikkel
Bærekraftig utviklingArtikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene.
-
Næringskjeder og næringsnett i ferskvann
Solaris 5–7
Læringsløp
Næringskjeder og næringsnett i ferskvannEt læringsløp om næringskjeder og næringsnett i ferskvann.Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i ferskvann.
-
Torvmose
Solaris 5–7
Læringsløp
TorvmoseEt læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.
-
Livet rundt oss
Solaris 5–7
Læringsløp
Livet rundt ossEt læringsløp om ulike arter i Norge og verden.Et læringsløp om ulike arter i Norge og verden.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Dag snakker om nordområdeneMøt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om nordområdene og hvorfor de er viktige.
-
Ulike leveområder
Solaris 5–7
Læringsløp
Ulike leveområderEt læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.Et læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .
-
Hva har jeg lært?
Solaris 5–7
Læringsløp
Hva har jeg lært?Elevene oppsummerer og reflekterer rundt hva de har lært i arbeid med temaet "Biologisk mangfold i nordområdene" i Solaris 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer rundt hva de har lært i arbeid med temaet "Biologisk mangfold i nordområdene" i Solaris 7 .
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Solaris 5–7
Artikkel
Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdeneAktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.
-
Biologisk mangfold i nordområdene
Solaris 5–7
Artikkel
Utforsk laksefiske i TanaelvaUtforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.Utforskende aktivitet knyttet til laksefiske og bruken av tradisjonelle fiskemetoder i Tanaelva.
-
Overgangsriter og andre markeringer
Fabel 8–10
Læringsløp
Dastar bandhiArtikkel om dastar bandi, et overgangsrite for gutter i overgangen mellom barn og voksen i sikhismen.Artikkel om dastar bandi, et overgangsrite for gutter i overgangen mellom barn og voksen i sikhismen.
-
Livet i Barentshavet
Solaris 5–7
Læringsløp
Livet i BarentshavetEt læringsløp om næringskjeder og næringsnett i Barentshavet.Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i Barentshavet.
-
Dyreliv i nord
Solaris 5–7
Læringsløp
Dyreliv i nordElevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver. Elevene lærer om det biologiske mangfoldet i nordområdene gjennom å lese ulike typer tekster, se film og arbeide med oppgaver.
-
Biologisk mangfold er truet
Solaris 5–7
Læringsløp
Biologisk mangfold er truetEt læringsløp om hvorfor biologisk mangfold er viktig og hva som truer det biologiske mangfoldet. Elevene skal også komme med forslag på tiltak de kan gjøre for å bevare det biologiske mangfoldet i eget nærmiljø. Et læringsløp om hvorfor biologisk mangfold er viktig og hva som truer det biologiske mangfoldet. Elevene skal også komme med forslag på tiltak de kan gjøre for å bevare det biologiske mangfoldet i eget nærmiljø.
-
Innhold
Solaris 5–7
Artikkel
Pia snakker om havetMøt Pia Ve Dahlen. Hun er marinbiolog og elsker å snakke om livet i havet. I denne filmen snakker hun om hvorfor vi snakker om havet som matfat, hvordan vi kan ta vare på alle artene som lever der og hvorfor det er viktig.