Hopp til hovedinnhold

Søk

24 treff

  • Fortellingen om ...

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    Guru Gobind Singh og khalsaen

    Tekst i temaet "Fortellingen om ..."Tekst i temaet "Fortellingen om ..."

    Mann med turban på hodet, armbånd og en kniv i beltet.
  • Ameek

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Ameek

    Læringsløpet "Ameek" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Ameek" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt som smiler.
  • Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1–4

    Artikkel

    Ameek feirer bandi chor

    Tekst i temaet "Høytider og merkedager"Tekst i temaet "Høytider og merkedager"

  • Oppstart – Hva gjør vi?

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Hva gjør vi?

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Hva gjør vi?"

    En gutt i bevegelse. Han peker opp og frem.
  • Høytider i religionene

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Høytider i religionene

    Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.Læringsløp om høytider i hinduismen, jødedommen, sikhismen, buddhismen og islam.

  • Torvmose

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Torvmose

    Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.

    En fisk som ligger i torvmose.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdene

    Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.

    Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdene_thumb.png
  • Overgangsriter og andre markeringer

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Dastar bandhi

    Artikkel om dastar bandi, et overgangsrite for gutter i overgangen mellom barn og voksen i sikhismen.Artikkel om dastar bandi, et overgangsrite for gutter i overgangen mellom barn og voksen i sikhismen.

    Turbanknytting hvor en eldre mann med turban hjelper en ung mann å knytte sin første turban.
  • Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdene

    Oppstartsløp til  Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.Oppstartsløp til  Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.

  • Ta vare på nordområdene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Ta vare på nordområdene

    Læringsløp om hvordan vi kan ta vare på nordområdene.Læringsløp om hvordan vi kan ta vare på nordområdene.

    Ta vare på nordområdene_thumb.png
  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Kan jeg si hva jeg vil?

    I et demokratisk samfunn er ytringsfrihet en sentral rettighet. Men ytringsfriheten har likevel en grense. Hvor går grensen for hva vi har lov til, og ikke lov til å si?I et demokratisk samfunn er ytringsfrihet en sentral rettighet. Men ytringsfriheten har likevel en grense. Hvor går grensen for hva vi har lov til, og ikke lov til å si?

  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Ta stilling!

    Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Oppgaver der elevene gjennom aktivitet tar stilling til påstander.

    Ta stilling_thumb_2.png
  • Oppstart – Høytider og merkedager

    Store spørsmål 1–4

    Læringsløp

    Oppstart – Høytider og merkedager

    Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"Læringsløpet "Oppstart" i temaet "Høytider og merkedager"

    En jente i bevegelse. Hun peker opp og frem.
  • Ta stilling!

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Ta stilling!

    Oppstartsaktivitet til temaet Leve sammen . Les opp påstandene høyt i klassen og ta stilling til hver av dem!

    Ta stilling_thumb_2.png
  • Praksis og etikk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Praksis og etikk i sikhisme

    Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til praksis og etikk i sikhismen.Artikkel med oppgaver og refleksjonsspørsmål knyttet til praksis og etikk i sikhismen.

  • Hva tror du på?

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Gagandeep er sikh

    Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".Les intervjuet og bruk oppgavene til å utforske videre, under temaet "Hva tror du på?".

    en ung jente med langt sort hår
  • Liv og død

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Død i sikhismen

    Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til død sikhismen.Artikkel med utforskende oppgaver knyttet til død sikhismen.

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Lag brosjyre om isbjørn

    Hvordan kan mennesker bidra til å bevare isbjørnbestanden på Svalbard? Dette skal du undersøke og lage en informasjonsbrosjyre om. Følg stegene nedenfor når du arbeider.

    Lag en brosjyre om isbjørn_thumb.png
  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .

  • Sølv

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Sølv

    Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om sølv har bidratt til vitenskap.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om sølv har bidratt til vitenskap.

    Metallmalm.