Hopp til hovedinnhold

Søk

25 treff

  • En reise til middelalderen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Kjente oppdagere

    Oppdagelsesreisene under og etter middelalderen førte til ny kunnskap om verden og andre kulturer, og la grunnlaget for den videre  i verden. Hvilke oppdagere kjenner du til? Her får du lese mer om noen av oppdagerne som reiste i middelalderen.

  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Beskriv og tolk bildet

    Elevene beskriver og tolker et bilde, og begrunner hvorfor de fortolker bildet som de gjør. 

    Jente sitter og spiller dataspill. Hun har en stor skjerm foran seg, og hun har på seg hodetelefoner. Hun smiler og er glad.
  • Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om menneskenes liv på jorda?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Hva vet dere om påvirkning?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om påvirkning?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . 

  • Hva vet dere om å flykte?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Finn eksisterende statistikk

    Elevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå. Elevene undersøker statistikk om navn laget av Statistisk Sentralbyrå. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva er rasisme?

    Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. 

  • Hva vet dere om jorda vår?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om jorda vår?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . 

  • Hva vet dere om forskning?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om forskning?

    Oppstartsløp i temaet "Forskerskolen" fra Arena 7 . Oppstartsløp i temaet "Forskerskolen" fra Arena 7 . 

  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Gjennomfør et intervju

    Elevene planlegger og gjennomfører et intervju i temaet "Forskerskolen". Elevene planlegger og gjennomfører et intervju i temaet "Forskerskolen". 

    Jente blir intervjuet, og intervjueren holder en mikrofon mot ansiktet til jenta. Hun skal svare inn i mikrofonen. Bare jenta og mikrofonen vises.
  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Forsk på leker

    Oppgave hvor elevene undersøker leker før og nå i tema "Forskerskolen". Oppgave hvor elevene undersøker leker før og nå i tema "Forskerskolen". 

    Dukker fra gamle dager er plassert sammen i en sofa. Det er rundt tolv forskjellige dukker med gammeldagse klær på seg.
  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvilket samfunn er best på bærekraft?

    Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Modige stemmer gjennom tidene

    Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Tiltak for inkludering

    Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  Elevene blir kjent med tre ulike tiltak for inkludering i samfunnet vårt i dag: Pride, Turbandagen og Rockesokk. Elevene leser om de ulike markeringene, og lager en presentasjon eller en plakat om én av disse markeringene, eller en annen liknende markering de kjenner til.  

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Mikrolån

    Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. 

  • Menneskene på jorda

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvilket samfunn er best på bærekraft?

    Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. Elevene undersøker hvilket av de fire ulike typene samfunn som er mest bærekraftige. 

  • Menneskene på jorda

    Arena 5–7

    Artikkel

    Steinalderen i Norge

    Elevene leser og arbeider med oppgaver om steinalderen. Elevene leser og arbeider med oppgaver om steinalderen. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    En reise i ulike landskap

    Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Et håp for framtiden!

    Elevene leser om det rasistiskmotiverte drapet på Benjamin Hermansen og undersøker hva vi kan lære av vinnerne av Benjaminprisen. Elevene leser om det rasistiskmotiverte drapet på Benjamin Hermansen og undersøker hva vi kan lære av vinnerne av Benjaminprisen.