Hopp til hovedinnhold

Søk

70 treff

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ideer fra opplysningstiden – folkets rettigheter

    I opplysningstiden godtok ikke alle lenger gamle sannheter om Gud, jorda og universet. Nye ideer begynte å spre seg blant folk.

  • Vikingene og tinget

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Vikingene og tinget

    Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.Husker du vikingene? I filmer, bøker og fortellinger blir de ofte framstilt som voldelige typer. Men de hadde også et system av lover og regler for å løse konflikter på fredelig vis.

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fortsett å drømme!

    Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. 

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Fra tradisjonell kunnskap til vitenskap .

  • Eidsvoll 1814

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Eidsvoll 1814

    1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av  med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.

  • Kvinnene protesterer

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kvinnene protesterer

    Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.Over hele verden fikk kvinner  mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.

  • Fagstoff

    Bokbussen RØD/BLÅ

    Litterær tekst

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Folk begynte å delta i demokratiet

    I 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet. 

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-Amerika

    Dette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.

  • Fagstoff

    Pasos

    Artikkel

    Kamp for stemmerett

    Kvinner går i demonstrasjonstog for retten til å stemme i London 1908.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Eksempler på rasisme gjennom historien

    Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. Elevene leser om eksempler på rasisme opp gjennom historien, og reflekterer over det de leser. Teksten handler blant annet om siviliserte og barbarer i Antikken, slaveri og trekanthandelen, apartheid og holocaust. 

  • Innhold

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når noe eller noen ikke passer inn

    Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. Elevene reflekterer over hvordan vi kan møte noe som er ukjent eller annerledes for oss, og hvordan vi alle sammen kan bidra til et mer inkluderende og likeverdig fellesskap. Elevene utforsker også én av de kjente personene de møter i arbeid med temaet, og finner blant annet ut mer om hvordan denne personen har engasjert seg for et mer inkluderende samfunn. 

    Når noe eller noen ikke passer inn_thumb.png
  • Medisiner fra naturen

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Medisiner fra naturen

    Et læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.Et læringsløp om hvordan noen planter kan brukes til medisin.

    Revebjeller.
  • Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Oppstart – Biologisk mangfold i nordområdene

    Oppstartsløp til  Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.Oppstartsløp til  Biologisk mangfold i nordområdene . Hør blant annet Dag Hessen forklare hva nordområdene er og hvorfor de er viktige.

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • Sølv

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Sølv

    Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om sølv har bidratt til vitenskap.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om sølv har bidratt til vitenskap.

    Metallmalm.
  • Stortingsvalg

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva er politikk?

    Film om politikk i Arena 5-7. Film om politikk i Arena 5-7. 

  • Torvmose

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Torvmose

    Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.

    En fisk som ligger i torvmose.
  • Hva vet dere om påvirkning?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om påvirkning?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i  Arena 7 .