Fag
Trinn
- Vg1 (167)
- Vg2 (167)
- Vg3 (167)
- 1. trinn (100)
- 2. trinn (100)
- 3. trinn (100)
- 4. trinn (100)
- 5. trinn (18)
- 6. trinn (18)
- 7. trinn (18)
- 10. trinn (4)
- 8. trinn (4)
- 9. trinn (4)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (171)
- folkehelse og livsmestring (144)
- utforsk (132)
- bærekraftig utvikling (116)
- pdf (105)
- utskrift (105)
- engelskspråklige land (99)
- elevark (97)
- printable (97)
- English speaking countries (92)
- Folkehelse og livsmeistring (91)
- språklæring (84)
- reflektere (76)
- rød tekst (74)
- Leseforståelse (73)
18 treff
-
Til læreren
Fabel 5–7
Artikkel
Fabels lesehjelperLesehjelperen er en enkel veileder som er utviklet for å hjelpe lærere til å legge merke til ulike sider ved elevens leseferdighet med tanke på å hjelpe eleven videre i leseutviklingen. Som en bakgrunn for Lesehjelperen følger det her en kort repetisjon av den typiske leseutviklingen og hva som kjennetegner god leseferdighet.
-
Get ready for Halloween
Tverrfaglig 1–7
Læringsløp
Halloween PartyTekst om HalloweenTekst om Halloween
-
Svensk og dansk
Fabel 5–7
Artikkel
Møt Benedikte fra Danmark!Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 .
-
Les teatermanus: Tonje Glimmerdal
Targets
Læringsløp
Les teatermanus: Tonje GlimmerdalElevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 .
-
Utforsk litterær samtale
Targets
Læringsløp
Utforsk litterær samtaleOppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 .
-
Les teatermanus: Tonje Glimmerdal
Fabel 5–7
Læringsløp
Teatermanus: Tonje GlimmerdalElevene leser utdrag fra teatermanuset Tonje Glimmerdal og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser utdrag fra teatermanuset Tonje Glimmerdal og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 .
-
Fabel 5–7 Innhold
Fabel 5–7 Bokstøtte
Artikkel
Fabels lesehjelperLesehjelperen er en enkel veileder som er utviklet for å hjelpe lærere til å legge merke til ulike sider ved elevens leseferdighet med tanke på å hjelpe eleven videre i leseutviklingen. Som en bakgrunn for Lesehjelperen følger det her en kort repetisjon av den typiske leseutviklingen og hva som kjennetegner god leseferdighet.
-
Utforsk fantasysjangeren
Targets
Læringsløp
Utforsk fantasysjangerenOppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .
-
Et møte i lufta eller under vann
Targets
Læringsløp
Et møte i lufta eller under vannLæringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta.
-
Svensk og dansk
Fabel 5–7
Artikkel
Møt Signe fra Sverige!Hva kan du om nabolandet vårt Sverige? Og har du noen gang hørt noen snakke svensk? I denne delen skal du bli bedre kjent med Signe, som bor i Jämtland i Sverige. Først skal du få se en film der Signe forteller om seg selv. I filmen har hun også med seg en av sine beste venninner, Meja. Se filmen, og lytt nøye til det Signe og Meja forteller. Hva forstår du av det de sier?
-
Fabel 5–7 Innhold
Fabel 5–7 Bokstøtte
Artikkel
Å fremme engasjement for lesingArtikkel til lærer om hvordan du kan bidra til å skape engasjement for lesing i klassen din.
-
Julestemning
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Bak kokosmakroner!Elevene lærer å bake kokosmakroner gjennom å se en film og lese en oppskrift.
-
Den vesle bygda som glømte at det var jul
Tverrfaglig 1–7
Læringsløp
Den vesle bygda som glømte at det var julElevene leser og arbeider med oppgaver til julefortellingen "Den vesle bygda som glømte at det var jul" av Alf Prøysen. Elevene skriver også sin egen julefortelling og lager en filmtrailer.
-
Les med Fabel
Targets
Læringsløp
MatildaMatilda elsker å lese og ønsker seg flere bøker. Faren hennes synes hun like gjerne kan se på tv, men Matilda finner en løsning! Matilda elsker å lese og ønsker seg flere bøker. Faren hennes synes hun like gjerne kan se på tv, men Matilda finner en løsning!
-
Litterær samtale
Fabel 5–7
Artikkel
Sammenlikne fortellingeneElevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 .
-
Sammensatt tekst 5A
Fabel 5–7
Læringsløp
Sammensatt tekst 5AGjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.
-
Litterær samtale
Fabel 5–7
Artikkel
Hold en litterær samtaleElevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 .
-
Hva kjennetegner en fantasyfortelling?
Targets
Læringsløp
Hva kjennetegner en fantasyfortelling?Elevene arbeider med kjennetegn ved fantasyfortellinger i temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Elevene arbeider med kjennetegn ved fantasyfortellinger i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .