Hopp til hovedinnhold

Søk

18 treff

  • Til læreren

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Fabels lesehjelper

    Lesehjelperen er en enkel veileder som er utviklet for å hjelpe lærere til å legge merke til ulike sider ved elevens leseferdighet med tanke på å hjelpe eleven videre i leseutviklingen. Som en bakgrunn for Lesehjelperen følger det her en kort repetisjon av den typiske leseutviklingen og hva som kjennetegner god leseferdighet.

  • Get ready for Halloween

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Halloween Party

    Tekst om HalloweenTekst om Halloween

    En gutt utkledd som dracula. lesetekst gult invå.
  • Svensk og dansk

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt Benedikte fra Danmark!

    Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . Elevene blir kjent med nabospråket vårt dansk gjennom å se en film og lese et intervju med Benedikte fra Aalborg på dansk i Fabel 7 . 

  • Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Targets

    Læringsløp

    Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser og arbeider med oppgaver til teatermanuset fra teaterforestillingen om Tonje Glimmerdal i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . 

  • Utforsk litterær samtale

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk litterær samtale

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Litterær samtale" i  Fabel 6 . 

  • Les teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Teatermanus: Tonje Glimmerdal

    Elevene leser utdrag fra teatermanuset  Tonje Glimmerdal  og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . Elevene leser utdrag fra teatermanuset  Tonje Glimmerdal  og arbeider med oppgaver til teksten i temaet "Fra bok til teater" i Fabel 6 . 

  • Fabel 5–7 Innhold

    Fabel 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    Fabels lesehjelper

    Lesehjelperen er en enkel veileder som er utviklet for å hjelpe lærere til å legge merke til ulike sider ved elevens leseferdighet med tanke på å hjelpe eleven videre i leseutviklingen. Som en bakgrunn for Lesehjelperen følger det her en kort repetisjon av den typiske leseutviklingen og hva som kjennetegner god leseferdighet.

  • Utforsk fantasysjangeren

    Targets

    Læringsløp

    Utforsk fantasysjangeren

    Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Oppstartsløp som legger til rette for utforsking og forberedelser for arbeid med temaet "Fantasy" i Fabel 6 . 

  • Et møte i lufta eller under vann

    Targets

    Læringsløp

    Et møte i lufta eller under vann

    Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. Læringsløp i tema "Skriv fortellinger" i Fabel 6 . Elevene leser novellen "Eit nikk er nok" av Erna Osland og skriver sin egen fortelling om et møte under vann eller i lufta. 

  • Svensk og dansk

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Møt Signe fra Sverige!

    Hva kan du om nabolandet vårt Sverige? Og har du noen gang hørt noen snakke svensk? I denne delen skal du bli bedre kjent med Signe, som bor i Jämtland i Sverige. Først skal du få se en film der Signe forteller om seg selv. I filmen har hun også med seg en av sine beste venninner, Meja. Se filmen, og lytt nøye til det Signe og Meja forteller. Hva forstår du av det de sier?

  • Fabel 5–7 Innhold

    Fabel 5–7 Bokstøtte

    Artikkel

    Å fremme engasjement for lesing

    Artikkel til lærer om hvordan du kan bidra til å skape engasjement for lesing i klassen din. 

  • Julestemning

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Bak kokosmakroner!

    Elevene lærer å bake kokosmakroner gjennom å se en film og lese en oppskrift. 

  • Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Tverrfaglig 1–7

    Læringsløp

    Den vesle bygda som glømte at det var jul

    Elevene leser og arbeider med oppgaver til julefortellingen "Den vesle bygda som glømte at det var jul" av Alf Prøysen. Elevene skriver også sin egen julefortelling og lager en filmtrailer. 

  • Les med Fabel

    Targets

    Læringsløp

    Matilda

    Matilda elsker å lese og ønsker seg flere bøker. Faren hennes synes hun like gjerne kan se på tv, men Matilda finner en løsning! Matilda elsker å lese og ønsker seg flere bøker. Faren hennes synes hun like gjerne kan se på tv, men Matilda finner en løsning! 

  • Litterær samtale

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Sammenlikne fortellingene

    Elevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka  Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene sammenlikner et utdrag fra bildeboka  Jenta som ville redde bøkene av Klaus Hagerup, illustrert av Lisa Aisato, og et utdrag fra romanen De tøffeste gutta av Arne Svingen i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . 

  • Sammensatt tekst 5A

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Sammensatt tekst 5A

    Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.Gjennom utforskende og varierte oppgaver lærer elevene å lese og skrive sammensatte tekster. I dette læringsløpet lærer du å  utforske og beskrive sammenhengen mellom tekst og bilder.

  • Litterær samtale

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Hold en litterær samtale

    Elevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . Elevene utforsker begreper om form og innhold i skjønnlitterære tekster og holder en litterær samtale i temaet "Litterær samtale" i Fabel 6 . 

  • Hva kjennetegner en fantasyfortelling?

    Targets

    Læringsløp

    Hva kjennetegner en fantasyfortelling?

    Elevene arbeider med kjennetegn ved fantasyfortellinger i temaet "Fantasy" i Fabel 6 . Elevene arbeider med kjennetegn ved fantasyfortellinger i temaet "Fantasy" i Fabel 6 .