Fag
- Norsk (179)
- Samfunnsfag (91)
- Engelsk (74)
- Spansk (14)
- Naturfag (6)
- Tysk (6)
- Mat og helse (4)
- Tverrfaglig (3)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- KRLE (1)
- Matematikk (1)
- Religion og etikk (1)
- Sosialkunnskap (1)
Trinn
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (63)
- Folkehelse og livsmeistring (61)
- folkehelse og livsmestring (58)
- reflektere (39)
- samtale (37)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (31)
- utforsk (25)
- skrive (23)
- kildekritikk (21)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
- samarbeid (19)
95 treff
-
July, August
Mat og helse 8–10
Video
-
March, April
Mat og helse 8–10
Artikkel
April Fool's DayWhat is an April Fool's joke?
-
My Free Time
Mat og helse 8–10
Læringsløp
My Free TimeListen to teens from all around the world talk about their free time activities. Unit Focus listening to teens talk about their free time interviewing classmates about their free time using the BBC website to read about sports talking about timeListen to teens from all around the world talk about their free time activities. Unit Focus listening to teens talk about their free time interviewing classmates about their free time using the BBC website to read about sports talking about time
-
Billy Elliot
Mat og helse 8–10
Læringsløp
Billy ElliotBilly drops boxing and goes to ballet class instead. But then his dad shows up. Unit Focus reading and talking about following your dreams punctuating direct speech working with the past tenseBilly drops boxing and goes to ballet class instead. But then his dad shows up. Unit Focus reading and talking about following your dreams punctuating direct speech working with the past tense
-
Hva har vi lært?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva har vi lært?I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Folk begynte å delta i demokratietI 1814 bodde nordmenn flest på gårder på landet.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Fra ideer til handling – revolusjon i Nord-AmerikaDette glassmaleriet i Massachusetts State House i Boston viser at Magna Carta var en viktig inspirasjon for dem som skrev den amerikanske grunnloven.
-
Fagstoff
Pasos
Artikkel
Kamp for stemmerettKvinner går i demonstrasjonstog for retten til å stemme i London 1908.
-
Fagstoff
Arena 8–10
Artikkel
Det er lett å la seg lureDet er lett å bli overbevist når noen presenterer «fakta» på en måte som virker proff. Mange deler nyhetssaker og bilder i sosiale medier, som de kanskje tror er sanne, men som i virkeligheten bare er funnet på av noen, enten for moro skyld eller fordi de ønsker å påvirke folk på en eller annen måte. Falske nyheter har eksistert bestandig, men i våre dager blir de spredt raskere enn noen gang – særlig gjennom sosiale medier.
-
Kvinnene protesterer
Arena 5–7
Læringsløp
Kvinnene protestererOver hele verden fikk kvinner mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.Over hele verden fikk kvinner mye seinere enn menn. I Norge gikk det nesten hundre år fra Grunnloven ble vedtatt i 1814, til de første kvinnene fikk stemme. Det skjedde etter en lang kamp der kvinnene protesterte mot at de var stengt ute fra demokratiet.
-
Eidsvoll 1814
Arena 5–7
Læringsløp
Eidsvoll 18141814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.1814 var et dramatisk år i Norges historie. I løpet av bare ett år hadde vi byttet konge tre ganger! Vi hadde også gått ut av med Danmark, og inn i union med Sverige. I tillegg hadde vi skrevet en egen grunnlov! Nå skal du få lære mer om disse hendelsene.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Kunsten å overbevise
Arena 5–7
Læringsløp
Kunsten å overbeviseFor borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?For borgerne i Athen var det å kunne overbevise andre den viktigste ferdigheten man kunne ha. Men hvordan blir man en overbevisende taler? Er det medfødt, eller kan man lære seg det?
-
Jorda er hjemmet vårt
Arena 5–7
Artikkel
Undersøk tropisk regnskogElevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart. Elevene undersøker tropisk regnskog i ulike kilder på nett, og lager en presentasjon med tekst, bilder, lyd og kart.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Alltid påvirket?
Arena 5–7
Læringsløp
Alltid påvirket?Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk. Elevene leser og arbeider med oppgaver om ulike former for påvirkning, som reklame, influensere i sosiale medier og salgsdager som Black Friday. De reflekterer rundt retusjering av bilder, merking av reklamer og påvirkning av eget forbruk.
-
Ikke kall meg indianer!
Arena 5–7
Læringsløp
Ikke kall meg indianer!Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje?
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort. Elevene tar stilling til en rekke påstander om bildedeling og nettvett, og diskuterer valgene de har gjort.
-
På sporet av fortiden
Arena 5–7
Læringsløp
På sporet av fortidenHvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.Hvordan kan vi skaffe oss kunnskap om vikingtiden, som tok slutt for nesten tusen år siden? Å finne ut av hvordan ting var i fortiden, er litt som å være politietterforsker. Noe har skjedd som du ikke har sett med dine egne øyne. Hvordan kan du få vite hva som foregikk? Da må du være nysgjerrig og stille spørsmål. Så må du finne vitner og spor som kan hjelpe deg med å pusle sammen et bilde av det som skjedde.