Hopp til hovedinnhold

Søk

89 treff

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Fordom eller diskriminering?

    Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling. Elevene tar stilling til om ulike utsagn er eksempel på en fordom eller en diskriminerende handling. 

  • Songs

    Quest 5–7

    Artikkel

    You've Got a Friend in Me

    Sangen "You've Got a Friend in Me".

    Thumbnail.
  • Other texts

    Quest 5–7

    Artikkel

    Top 10 Acts of Friendship

    En liste over ting som er hyggelig å gjøre for en venn.En liste over ting som er hyggelig å gjøre for en venn.

    Thumbnail.
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Alltid pålogget?

    Elevene reflekterer over hvordan bruk av sosiale medier kan påvirke oss både positivt og negativt. De snakker sammen om det de leser, og tar stilling til ulike påstander om sosiale medier. Elevene reflekterer over hvordan bruk av sosiale medier kan påvirke oss både positivt og negativt. De snakker sammen om det de leser, og tar stilling til ulike påstander om sosiale medier. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    En god latter forlenger livet

    Elevene leser om komiker Jonis Josef og hvordan han bruker humor for å gjøre oss oppmerksom på . Elevene samarbeider i grupper om å utforske hvilke fordommer mennesker kan ha, samt snakker om disse fordommene og hvorfor de oppstår i felles klasse. Elevene leser om komiker Jonis Josef og hvordan han bruker humor for å gjøre oss oppmerksom på . Elevene samarbeider i grupper om å utforske hvilke fordommer mennesker kan ha, samt snakker om disse fordommene og hvorfor de oppstår i felles klasse. 

  • July, August

    Quest 5–7

    Video

  • Kroppen forandrer seg

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Kroppen forandrer seg

    Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. 

    Thumbnail.
  • Alle menneskers rettigheter

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Alle menneskers rettigheter

    Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. Har du hørt om menneskerettighetene? Menneskerettighetene er rettigheter og friheter som gjelder for alle mennesker i verden, uansett hvem vi er, og hvor vi bor. Selv om menneskerettighetene er like for alle, lever vi ulike liv. Ikke alle mennesker får rettighetene sine oppfylt. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Sexologen svarer!

    Å lære seg å sette grenser for seg selv, og å forstå og respektere andres grenser er viktig! Hør sexolog Tuva Fellmans tips til hva barn og unge kan gjøre for å lære mer om egne og andres grenser. Kanskje du får svar på noe du lurer på?

    Sexologen svarer_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Tolk diagrammer!

    Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020. Elevene leser og tolker to diagrammer fra en undersøkelse om porno blant barn og unge gjort av Medietilsynet i 2020. 

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært om menneskerettigheter. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • Hva vet dere om fordommer?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om fordommer?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i  Arena 7 . 

  • Delta

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Gled andre!

    Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 . Elevene samarbeider om å planlegge en aktivitet til glede for andre i temaet "Delta" i Fabel 7 . 

  • En samisk historie om Norge

    Arena 5–7

    Læringsløp

    En samisk historie om Norge

    I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.I Norge har vi to offisielle nasjonaldager. Det er grunnlovsdagen 17. mai og samenes nasjonaldag 6. februar. Hvordan kan det ha seg at vi har to nasjonaldager i Norge? Det skal vi utforske nærmere i dette læringsløpet.

  • Ikke kall meg indianer!

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Ikke kall meg indianer!

    Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? Du har kanskje hørt navnet «indianer» bli brukt om amerikanske urfolk? Det er faktisk sånn at dette ordet kommer av en misforståelse som skjedde for flere hundre år siden. Hvordan kunne dette skje? 

  • Store forandringer

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Guttekroppen

    Artikkel om hva som skjer med guttekroppen i puberteten.Artikkel om hva som skjer med guttekroppen i puberteten.

    Thumbnail.
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Styrk hverandre!

    Elevene arbeider sammen i klassen om å lage en tipsplakat om hvordan de kan styrke hverandres selvbilde. Elevene arbeider sammen i klassen om å lage en tipsplakat om hvordan de kan styrke hverandres selvbilde. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. 

  • Hva har vi lært?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva har vi lært?

    I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. I dette læringsløpet skal dere gjennom samtaler og ulike oppgaver tenke over hva dere har lært. 

    Hva har vi lært forside thumb
  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Enig eller uenig?

    Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering. Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering.