33 treff
-
Filmer til kapittel 1
Matematikk 2P
Video
-
Toppturer
Matemagisk 5–7
Artikkel
ToppturTopptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.Topptur om fargelegging av rutenett, knyttet til Å utforske brøk i Matemagisk 5.
-
Bli kjent med desimaltall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Bli kjent med desimaltallI dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall. I dette læringsløpet møter elevene desimaltall for første gang i Matemagisk. De bruker kompetansen sin fra læringsløpene om brøk når de blir kjent med desimaltall.
-
Tideler, hundredeler og tusendeler
Solaris 8–10
Læringsløp
Tideler, hundredeler og tusendelerEt læringsløp om desimaltall med vekt på tideler, hundredeler og tusendeler. De visualiseres som rutenett og på tallinjer.Et læringsløp om desimaltall med vekt på tideler, hundredeler og tusendeler. De visualiseres som rutenett og på tallinjer.
-
Figurer med ulik form
Solaris 8–10
Læringsløp
Figurer med ulik formDette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former. Dette er det tredje læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal samtale om hvor stor brøkdel som er market i ulike figurer. Og de skal utforske med tegning hvordan like brøkdeler kan ha ulike former.
-
Brøkdelen av en figur
Matemagisk 5–7
Læringsløp
-
Addisjon og subtraksjon med brøk
Matemagisk 5–7
Artikkel
ToppturI gamle Egypt brukte de bare stambrøker.I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.
-
Å sammenlikne brøker
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å sammenlikne brøkerI dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en 1 2 .I dette læringsløpet skal elevene utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker med en 1 2 .
-
Å gange med et desimaltall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Å gange med et desimaltallI dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltallI dette læringsløpet skal elevene jobbe med å multiplisere desimaltall
-
Sannsynlighet og tilfeldighet
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Sannsynlighet og tilfeldighetI dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.I dette læringsløpet skal elevene utforske og diskutere tilfeldighet. Hele læringsløpet er bygd opp med diskusjonsoppgaver der elevene skal ta stilling til og vurdere ulike påstander.
-
Kontekstoppgaver
Matemagisk 5–7
Artikkel
Kontekstoppgave: Markedsdag i LillebyEn lengre oppgave med flere deloppgaver. Den tar for seg brøkdeler med utgangspunkt i ulike helheter og gruppestørrelser.En lengre oppgave med flere deloppgaver. Den tar for seg brøkdeler med utgangspunkt i ulike helheter og gruppestørrelser.
-
Toppturer
Matemagisk 5–7
Artikkel
ToppturEn utfordrende oppgave om fordeling av pizza.En utfordrende oppgave om fordeling av pizza.
-
Hvor mange prosent?
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Hvor mange prosent?I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille Brøk og prosent og Rammedomino. I dette læringsløpet skal dere jobbe videre med omgjøring av brøk, desimaltall og prosent. Dere skal utforske fordeling med tellebrikker og spille Brøk og prosent og Rammedomino.
-
Kontekstoppgaver
Matemagisk 5–7
Artikkel
Kontekstoppgave: Aktivitetsdag på skolenKlasse 5A har aktivitetsdag på skolen. Løs oppgaver knyttet til brøk og desimaltall.Klasse 5A har aktivitetsdag på skolen. Løs oppgaver knyttet til brøk og desimaltall.
-
Toppturer
Matemagisk 5–7
Artikkel
ToppturI gamle Egypt brukte de bare stambrøker.I gamle Egypt brukte de bare stambrøker.
-
Flateformer bygger romformer
Store spørsmål 5-7
Læringsløp
Klarer du å skape en romform?Utforskende oppgave der elevene skal skape en romform med utgangspunkt i en flateform (A4-ark).
-
Brøkdelen av en figur
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Brøkdelen av en figurDette er det andre læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal arbeide videre med å kjenne igjen brøker og utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker.Dette er det andre læringsløpet til kapittel 1: Å utforske brøk. Elevene skal arbeide videre med å kjenne igjen brøker og utforske ulike strategier for å sammenlikne brøker.
-
Heltall ganget med brøk
Matemagisk 5–7
Læringsløp
Heltall ganget med brøkI dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.I dette læringsløpet skal du utforske ulike modeller som kan brukes når man multipliserer heltall med brøk. Du skal diskutere ulike tenkemåter og argumentere for hvilke metoder du selv foretrekker.
-
Figurtall
Matemagisk 5–7
Læringsløp
FigurtallLæringsløp om figurtall og oversettelse til algebraiske uttrykk. Elevene skal jobbe med to varianter av bord-og-stol-problemet.Læringsløp om figurtall og oversettelse til algebraiske uttrykk. Elevene skal jobbe med to varianter av bord-og-stol-problemet.
-
Prosent
Matemagisk 5–7
Læringsløp
ProsentBli kjent med prosent. Bli kjent med prosent.