Fag
Trinn
- 5. trinn (143)
- 6. trinn (143)
- 7. trinn (143)
- 1. trinn (139)
- 2. trinn (139)
- 3. trinn (139)
- 4. trinn (136)
- 10. trinn (94)
- 8. trinn (94)
- 9. trinn (94)
- Vg1 (73)
- Vg2 (73)
- Vg3 (73)
Forfatter
Nøkkelord
94 treff
-
Ressurser
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Å fortelle med lydHva er musikk? Enkelt forklart kan vi si at musikk er en kunstform som bruker lyd.
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Hva er lyrikk?Når du leser et dikt, kan du prøve å lese det høyt eller synge det. Da opplever du sikkert at diktet har både rim og rytme. I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».I dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale.
-
Fortell med ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
Språklige bilderI dikt og sangtekster brukes språklige bilder for å uttrykke følelser, mening og tanker. I stedet for å si ting rett ut, som «du er snill og vakker», kan man si «du er en blomst», eller «du er som vinden en sensommerkveld».
-
Flere bokstaver får samme lyd
Fabel 8–10
Læringsløp
kj-lydenNoen av de fineste ordene på norsk begynner på kj: kjære, kjæreste, kjærlighet.
-
Les nordisk
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Lytt til ord og lyd
Fabel 8–10
Artikkel
FavorittdiktHar du et favorittdikt, et dikt som treffer deg?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Uke 6
Tverrfaglig 8-10
Artikkel
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kan Norge hjelpe mennesker på flukt?Norge bidrar til å løse utfordringer ved å gi folk på flukt beskyttelse her. Politikerne bestemmer hvor mange Norge skal gi beskyttelse til. Dette er en del av Norges nasjonale flyktningpolitikk. Men det er kommunene som skal sørge for at flyktninger får et hjem og har det godt der de bor. Dermed skjer viktig arbeid lokalt.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
«Det er ingen hverdag mer» av Gunvor HofmoDikt med oppgaver tilDikt med oppgaver til
-
Grammatikk og skriveregler
Fabel 8–10
Artikkel
Hvordan staver vi?Vi bruker skrift hele tiden, mange ganger om dagen. Vi skriver handlelapper, notater, skoleoppgaver, referater, innlegg, SMS-er, chatter og så videre. Og alt vi trenger for å uttrykke oss, er et ganske lite antall bokstaver – i norsk 29 bokstaver. Disse 29 bokstavene setter vi sammen etter bestemte regler vi som samfunn er blitt enige om.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 11: Skriv en fagartikkelSkriving er et viktig redskap i alle fag, og det å kunne skrive en god fagartikkel vil komme til nytte i mange situasjoner.
-
Terminprøve 9. trinn vår 2023
Terminprøver
Læringsløp
Ja visst gör det ontHva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.Hva er positivt, og hva er negativt med å bli voksen? Det å bli født er naturlig nok den første store begivenheten i livet. Skriv ned noen andre store begivenheter vi går gjennom som menneske. Lag en tidslinje.
-
Terminprøve 8. trinn høst 2022
Terminprøver
Læringsløp
Datteren min vokser ut av hendene mineDiskuter hvilken rolle moren spiller i livet til barnet sitt i disse fasene: spebarn, tidlig skolealder, tenåring, ung voksen og voksen.Diskuter hvilken rolle moren spiller i livet til barnet sitt i disse fasene: spebarn, tidlig skolealder, tenåring, ung voksen og voksen.
-
Lærerveiledning til bok
Fabel 8–10
Artikkel
VurderingUtviklingen i skolen har de siste tiårene dreid fra en lærerstyrt undervisnings- og vurderingskultur til en situasjon der eleven, med læreren som veileder, har en aktiv rolle i egen læring.
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 12: Delta i debattenDet å kunne ytre seg på en måte som gjør at man blir tatt på alvor og lyttet til, er en viktig del av det å leve i et demokrati. Like viktig er det å kunne lytte til andre og å tenke kritisk igjennom det som blir formidlet. Her finner du Kopioriginal – vurderingsskjema leserinnlegg , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten Her finner du Kopioriginal – vurderingsskjema appell , i tilknytning til kapittel 12: Delta i debatten
-
Kapittelveiledninger
Fabel 8–10
Artikkel
Kapittel 14: En reise i språketHvorfor har språket vårt blitt som det har blitt? Og hvorfor har vi flere språk i Norge? Det siste kapitlet i Fabel 8-10 handler om utviklingen fram til det norske språket slik vi møter det i dag i skrift og tale. Her finner du kopioriginal Oppgave: Modernisering av språket , i tilknytning til kapittel 14: Ein reise i språket Her finner du kopioriginal Oppsummering av språkhistorien , i tilknytning til kapittel 14: En reise i språket