Hopp til hovedinnhold

Søk

69 treff

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Styring og kontroll i kroppen .

  • Kjønnsorganer

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Kjønnsorganer

    Læringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.Læringsløp om kjønnsorganenes oppgaver og indre og ytre kjønnsorgan hos jenter og gutter.

  • Fordøyelsessystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Fordøyelsessystemet

    Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.Et læringsløp med animasjoner og aktiviteter knyttet til fordøyelsessystemet.

    Illustrasjon av en glad gutt som gleder seg til å spise burgeren foran ham.
  • Innhold

    Gente 8–10

    Artikkel

    Pubertet hos mennesker og andre dyr – Likheter og forskjeller

    Sammenlign pubertet hos mennesker og andre dyr.

    Thumbnail.
  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Gente 8–10

    Artikkel

    Bærekraftig utvikling

    Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. Artikkel med tekst og refleksjonsoppgaver, samt en film hvor Dag O. Hessen snakker om trusler mot biologisk mangfold i nordområdene. 

    Bærekraftig utvikling_thumb.png
  • Styring og kontroll i kroppen

    Gente 8–10

    Artikkel

    Organsystemer og samarbeid

    Utforskende aktivitet hvor elevene skal velge organsystemer som samarbeider, finne ut mer om disse og presentere for hverandre.

    Sju av systemene i kroppen: Fordøyelsessystemet, sirkulasjonssystemet, skjelettsystemet, muskelsystemet, luftveissystemet, urinveissystemet og reproduksjonssystemet.
  • Næringskjeder og næringsnett i ferskvann

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Næringskjeder og næringsnett i ferskvann

    Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i ferskvann.Et læringsløp om næringskjeder og næringsnett i ferskvann.

  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Lag modeller og forklar

    Aktivitet hvor man skal lage modeller av luftveissystemet eller sirkulasjonssystemet.Aktivitet hvor man skal lage modeller av luftveissystemet eller sirkulasjonssystemet.

    Thumbnail.
  • Psykiske forandringer

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Psykiske forandringer

    Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.Læringsløp om psykiske forandringer i puberteten.

  • Urinveissystemet

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Urinveissystemet

    Et læringsløp om urinveissystemet.Et læringsløp om urinveissystemet.

  • Kroppen forandrer seg

    Gente 8–10

    Læringsløp

    Kroppen forandrer seg

    Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. Artikkelsamling om det som er felles for hvordan kroppen endrer seg i puberteten. 

    Thumbnail.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Hvor mye blod?

    Oppgave hvor man skal regne ut hvor mye blod hjertet pumper ut i det store kretsløpet over tid.Oppgave hvor man skal regne ut hvor mye blod hjertet pumper ut i det store kretsløpet over tid.

    Thumbnail.
  • Torvmose

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Torvmose

    Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.Et læringsløp om hvordan tradisjonell kunnskap om torvmose har bidratt til vitenskap. Elevene skal lage en hypotese og gjøre forsøk for å teste hypotesen.

    En fisk som ligger i torvmose.
  • Livet rundt oss

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Livet rundt oss

    Et læringsløp om ulike arter i Norge og verden.Et læringsløp om ulike arter i Norge og verden.

    Viser fordelingen av organismer på jordkloden.
  • Innhold

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Dag snakker om nordområdene

    Møt Dag O Hessen. Han er professor i biologi og har utgitt mange bøker både for barn og voksne. I denne filmen snakker han om nordområdene og hvorfor de er viktige.

    Forside til filmen \"Dag snakker om nordområdene\".
  • Ulike leveområder

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Ulike leveområder

    Et læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.Et læringsløp som tar for seg biologisk mangfold i ulike leveområder. Elevene skal også samtale om leveområder i eget nærmiljø.

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .Et læringsløp hvor elevene samtaler om det har lært i temaet Hvem spiser hva og hvem? .

  • Hva har jeg lært?

    Solaris 5–7

    Læringsløp

    Hva har jeg lært?

    Elevene oppsummerer og reflekterer rundt hva de har lært i arbeid med temaet "Biologisk mangfold i nordområdene" i Solaris 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer rundt hva de har lært i arbeid med temaet "Biologisk mangfold i nordområdene" i Solaris 7 . 

  • Puberteten fortsetter

    Gente 8–10

    Artikkel

    Seksualitet og grenser

    Artikkel om grenser og grensesetting. Artikkelen inneholder en film med sexolog Tuva Feldman som snakker om temaet.Artikkel om grenser og grensesetting. Artikkelen inneholder en film med sexolog Tuva Feldman som snakker om temaet.

  • Biologisk mangfold i nordområdene

    Solaris 5–7

    Artikkel

    Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdene

    Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.Aktivitet knyttet til hvilke tiltak man kan gjøre for å bevare biologisk mangfold i nordområdene.

    Tiltak for å bevare biologisk mangfold i nordområdene_thumb.png