Fag
- Engelsk (140)
- Samfunnsfag (55)
- Norsk (51)
- Tverrfaglig (30)
- Spansk (29)
- KRLE (10)
- Matematikk (3)
- Helse- og oppvekstfag (1)
- Tysk (1)
Trinn
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (61)
- Folkehelse og livsmeistring (57)
- folkehelse og livsmestring (57)
- reflektere (39)
- samtale (37)
- demokrati og medborgarskap (33)
- bærekraftig utvikling (31)
- utforsk (25)
- skrive (22)
- demokratiforståelse og deltagelse (20)
- fordommer (20)
- kildekritikk (20)
- utforske (20)
- Ytringsfrihet (19)
- samarbeid (19)
55 treff
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Å lære om seksualitetElevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Skogen
Arena 5–7
Læringsløp
SkogenGjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler.
-
Påvirket
Arena 5–7
Artikkel
Når jeg påvirkerElevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden.
-
Hva vet dere om å flykte?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Fordommer med Faten
Arena 5–7
Læringsløp
Fordommer med FatenElevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva er rasisme?Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder.
-
Lyttinga er viktigere enn ytringa!
Arena 5–7
Læringsløp
Lyttinga er viktigere enn ytringa!Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg.
-
Innhold
Arena 5–7
Artikkel
Ny i NorgeHvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Folket mot kongen!
Arena 5–7
Læringsløp
Folket mot kongen!Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?Demokratiet i Athen varte bare i litt over hundre år. Etter det gikk det mer enn to tusen år før demokrati ble vanlig i mange land. På slutten av 1700-tallet begynte man igjen å snakke om demokrati. Hva skjedde?
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Å motarbeide rasisme!Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme. Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
To berømte talerElevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering. Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering.
-
Stemmene som gjør demokratiet bedre
Arena 5–7
Læringsløp
Stemmene som gjør demokratiet bedreDemokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.Demokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.
-
Stemmene som gjør demokratiet bedre
Arena 5–7
Læringsløp
Stemmene som gjør demokratiet bedreDemokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.Demokratiet blir aldri helt perfekt. Derfor er det viktig å protestere hvis man opplever eller oppdager urettferdighet. Det finnes mange modige enkeltpersoner som har gjort demokratiet bedre ved å si fra. Noen av dem skal du få lese om i dette læringsløpet.
-
Jordbrukslandskapet
Arena 5–7
Læringsløp
JordbrukslandskapetGjennom arbeid med tekster og oppgaver om jordbrukslandskap, diskuterer elevene om det produseres nok mat til alle og får vite at klimaendringer påvirker oss alle, men at de vil ramme ulikt. Gjennom arbeid med tekster og oppgaver om jordbrukslandskap, diskuterer elevene om det produseres nok mat til alle og får vite at klimaendringer påvirker oss alle, men at de vil ramme ulikt.
-
Lovlig unormal
Arena 5–7
Artikkel
Det som er lov, er ikke alltid braArtikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler. Artikkel i Arena 5-7 der elevene reflekterer rundt hva som er lovlig og ikke, ytringsfrihet, diskriminering og trusler.