Hopp til hovedinnhold

Søk

49 treff

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    FNs bærekraftsmål – verdens arbeidsplan for å bedre levekår og miljø

    For å redusere ulikhet og utrydde fattigdom og samtidig bekjempe klimaendringene har FN laget en arbeidsplan fram mot 2030. Denne planen heter FNs bærekraftsmål og består av 17 mål. Målene retter seg mot økonomi, sosiale forhold og miljø, som er de tre sidene av bærekraftig utvikling.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Ressurser og ressursbruk

    En ressurs er noe vi mennesker har nytte av. Berggrunnen, jorda, skogen, havet og ferskvannet er eksempler på naturressurser som vi har nytte av. Hva som regnes som en ressurs, har endret seg mye opp gjennom tidene. Steinaldermenneskene hadde helt andre måter å bruke berggrunnen på enn vi har i dag. Metaller, kull, olje og gass var ikke kjent for steinaldermenneskene og ble dermed ikke regnet som ressurser – fordi menneskene ikke hadde nytte av dem. Dette eksemplet forteller oss at hva som regnes som en ressurs, er i stadig endring. Ny kunnskap og teknologi gir oss muligheten til å finne helt nye ressurser.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Migrasjon – mennesker på flyttefot

    Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser. Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.Migrasjon – mennesker på flyttefot Ordet migrasjon kommer fra latin og betyr «vandring». Når vi snakker om migrasjon i dag, mener vi både flytting innenfor og over landegrenser.

    Foreldre med et barn som løper hektisk gjennom en støvete krattørken
  • Hva vet dere om jorda vår?

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Hva vet dere om jorda vår?

    Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Jorda er hjemmet vårt" i  Arena 7 . 

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Mennesket og naturen

      Vi kan ikke unngå å lage avtrykk etter oss, men hvor store avtrykk skal vi lage? Foto: Istock/Urfinguss.

  • Fagstoff

    Arena 8–10

    Artikkel

    Levekår

      Husene i bakgrunnen og forgrunnen på bildet fra Mumbai viser hvor store forskjeller i levekår det kan være i verden i dag. Bildet forteller oss likevel ikke alt. For det å ha gode eller dårlige levekår handler om mye mer enn bare huset man bor i. Levekår er de økonomiske og sosiale rammene rundt livet til folk. Levekårene til menneskene i husene på dette bildet påvirkes av hva slags infrastruktur, helse, utdanning og jobber de har tilgang på.

    Stor by. Store, moderne høyhus i bakgrunnen. Små treskur i forgrunnen.
  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Spørreskjema

    Elevene leser om spørreskjema og åpne og lukkede spørsmål. De skriver egne spørsmål til et spørreskjema om barn og gaming. Elevene leser om spørreskjema og åpne og lukkede spørsmål. De skriver egne spørsmål til et spørreskjema om barn og gaming. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva bruker du vann til?

    Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. Elevene undersøker hva de bruker vann til i løpet av en dag, og sammenlikner forbruket sitt med en læringspartner. 

    sammenlikn_thumb.png
  • Lovlig unormal

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å bryte med normene

    Elevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 . Elevene leser om hva som kan skje når normer brytes og skriver leserinnlegg om normer i temaet "Lovlig unormal" i Arena 5 . 

  • Fordommer med Faten

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Fordommer med Faten

    Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. Elevene møter Faten Mahdi Al-Husaini gjennom tre ulike filmer der hun snakker om temaer som fordommer, rasisme og ytringsfrihet. Elevene samarbeider om oppgaver til filmene. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    En reise i ulike landskap

    Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. Elevene leser om hva et landskap er og hvilke ulike landskapstyper vi har. De lærer om hvordan mennesker kan prege landskapene vi lever i, og utforsker selv landskaper i nærområdet og begrunner hvorfor de mener landskapet er formet av mennesker eller av naturen. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Det er umulig å ikke ha fordommer!

    Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. Elevene reflekterer over hva fordommer kan være, og hvordan det kan føles at noen har fordommer mot deg. Elevene samarbeider om å skrive fordommer de tenker andre kan ha mot stedet de bor på, og sammenlikner det de har skrevet i klassen. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Mikrolån

    Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. Elevene leser om mikrolån, og utforsker hvordan mikrolån bidrar til en bærekraftig utvikling. 

  • Jorda er hjemmet vårt

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skogen på Rapa Nui

    Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"Elevene får mer informasjon om øysamfunnet Rapa Nui gjennom å lese om skogressursene på øya. Elevene fyller til slutt ut rute nummer fire i skriverammen om Rapa Nui: "Hvordan tror du mangelen på skog påvirker øya og livet på Rapa Nui?"

    Rapanui_skog_thumb.png
  • Forskerskolen

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hypoteser og problemstillinger

    Elevene møter forsker Kamilla som forteller om hvordan et forskningsprosjekt kan settes i gang. Elevene leser om hypoteser og problemstillinger, og arbeider med oppgaver i læringspar. Elevene møter forsker Kamilla som forteller om hvordan et forskningsprosjekt kan settes i gang. Elevene leser om hypoteser og problemstillinger, og arbeider med oppgaver i læringspar. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Slaveskipet Fredensborg

    Elevene leser om det dansk-norske slaveskipet Fredensborg,  og hvordan forholdene for slaver var på dette skipet. De ser for seg at de er en av menneskene på skipet og skriver en dagbokside om det de opplever. Elevene leser om det dansk-norske slaveskipet Fredensborg,  og hvordan forholdene for slaver var på dette skipet. De ser for seg at de er en av menneskene på skipet og skriver en dagbokside om det de opplever. 

  • Alle er som ingen andre

    Arena 5–7

    Artikkel

    Spør eksperten!

    Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre». Elevene skal planlegge og gjennomføre et intervju med en ekspert på et av temaene de har jobbet med i «Alle er som ingen andre». 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Modige stemmer gjennom tidene

    Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. Elevene leser om Rosa Parks, Martin Luther King Jr. og Nelson Mandela, og deres kamp mot rasisme og diskriminering. Elevene utforsker selv én modig stemme i historien og skriver en kort biografi om denne personen. 

  • I have a dream

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva drømmer vi om?

    Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. Elevene leser om vårt felles ansvar for å motarbeide fordommer, rasisme og diskriminering, og reflekterer over hva de selv kan gjøre for å gjøre samfunnet vårt bedre. I tillegg skriver de fem setninger om sitt drømmesamfunn. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Min innerste grind

    Elevene reflekterer rundt personlige grenser, og hva de synes er greit og ikke greit å dele med andre. Elevene reflekterer rundt personlige grenser, og hva de synes er greit og ikke greit å dele med andre. 

    Føttene til to personer står rett overfor hverandre. Men det er en tykk gul stripe mellom dem, så de kan ikke tråkke over streken til der hvor den andre står.