Hopp til hovedinnhold

Søk

1845 treff

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Momente 2

    Video

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Speeddate: Parlamentarisme

    Elevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    <div>-elementet

    Nå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 2B En enkel nettside med bilder og lenker

    Momente 1

    Læringsløp

    Lenker

    En lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

    Filer

    I dette kapitlet har vi sett at tall, tekst, bilder, video og lyd kan lagres som kombinasjoner av sifrene 0 og 1. Dersom vi lagrer en samling av sifrene 0 og 1, får vi en datafil.

  • Exam Preparation

    Gente 8–10

    Innholdspakke

    Exam Preparation

    Below you will find material that helps the students prepare for the exam. Download exam checklist

  • Eilert Sundt – den nye vitenskapen og samfunnet

    Momente 1

    Læringsløp

    Eilert Sundt – «Fiskeriets kunst» og «Indledning»

    I denne oppgaven skal du lese ett eller begge tekstutdragene, før du gjør oppgavene. Les teksten(e) sammen med klassen, slik at dere kan finne ut hva eventuelle vanskelige ord betyr. 

  • Dagane flyg

    Momente 1

    Læringsløp

    Fordypningsoppgaver

    Alle samfunn organiserer arbeid på ulike måter. Hvordan samfunnet velger å gjøre det, påvirker både menn og kvinners livsvilkår. I det norske samfunnet har kvinner mer sykefravær enn menn, men kvinner melder også at de tar en større del av ansvaret for arbeidet i hjemmet enn sine mannlige partnere.

  • Dagane flyg

    Momente 1

    Læringsløp

    Oppstart: Post it-pile

    I denne oppgaven skal dere være i grupper. Læreren deler ut post it-lapper. Skriv et kort svar på en lapp, etter hvert spørsmål.  Les deretter svaret høyt for de andre på gruppa. Skriv gjerne flere svar, men kun et per lapp. Målet er å få så mange lapper med svar som mulig. Lim lappene på bordet. Lappene med lignende innhold, limes oppå hverandre. 

  • Utforskende oppgaver

    Momente 1

    Artikkel

    Dronninger

    Når kan en dronning angripe en annen dronning i spillet sjakk? Hvordan kan vi organisere informasjon om et sjakkbrett i et program? 

  • Utforskende oppgaver

    Momente 1

    Artikkel

    Rekursjon

    Du har kanskje allerede sett eksempler på rekursjon i «3G Algoritmer og effektivitet»? Her skal vi se på flere eksempler på rekursjon – et verktøy som mange informatikere liker veldig godt. En god rekursiv løsning føles ofte litt mer elegant og kreativ enn andre tilnærminger.

  • Utforskende oppgaver

    Momente 1

    Artikkel

    Yatzy – Din beste sjanse

    Du har sannsynligvis spilt yatzy før, og da vet du vet nok godt hva «sjanse» er for noe. Det handler om å få høyest mulig sum på terningene.

  • Dagsaktuelle problemstillinger

    Momente 1

    Artikkel

    Identitetstyveri, phishing og pharming

    Begrepet phishing er avledet fra det engelske ordet fishing (fisking), og handler om forsøk på å lure til seg sensitiv informasjon som brukernavn, passord og bankinformasjon. Forsøk på phishing kommer ofte i form av en e-post fra noen som utgir seg for å representere betalingstjenester, banker eller andre tjenester som behandler sensitiv informasjon. Bruk internett og finn svar på spørsmålene nedenfor.

  • Dagsaktuelle problemstillinger

    Momente 1

    Artikkel

    Bilder i blogger og sosiale medier

    Vi tar bilder av det meste, og publiserer mange av bildene vi tar. Det kryr av bilder på sosiale medier og i blogger. Hvem eier disse bildene? Hvilke rettigheter har de som er avbildet på bildene? Kan vi publisere alle slags bilder så lenge vi har tatt dem selv? Bruk internett og finn svar på spørsmålene nedenfor.