Hopp til hovedinnhold

Søk

108 treff

  • USA

    Momente 2

    Artikkel

    Oh! Susanna

    Sangen "Oh! Susanna".

    Thumbnail.
  • Saktekster

    Fabel 5–7

    Artikkel

    =Oslo åpner for flere stemmer

    Elevene leser en tekst fra gatemagasinet =Oslo, og arbeider med oppgaver til teksten. De skriver også sin egen ytring. 

    =Oslo_thumb.png
  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Vil du sende bilde?

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    En tommel ved siden av to knapper; slett bilde eller send bilde. Mellom dem er det et spørsmålstegn.
  • Wales

    Momente 2

    Læringsløp

    Map of Wales

    Kartarbeid knyttet til Wales.

    Thumbnail.
  • Å si hva jeg mener

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Å si hva jeg mener

    Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Factual texts

    Momente 2

    Ressurs

    The Loch Ness Monster

    Tekst om Loch Ness monsteret, Nessie.

    Thumbnail.
  • Pålogget

    Targets

    Artikkel

    Filming i klasserommet

    Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . Elevene tar stilling til et dilemma om sosiale medier i temaet "Pålogget!" i Fabel 7 . 

    To elever sitter ved sine skolepulter og hodene deres er dekket av enorme mobilskjermer med store øyne i.
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Å lære om seksualitet

    Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. Elevene leser utsagn fra elever på 8. trinn som forteller om deres egne erfaringer med seksualitetsundervisning da de gikk i 7. klasse. Elevene blir oppfordret til å skrive spørsmål de selv lurer på til "Klassens spørsmålskasse", og klassen snakker sammen om hvordan de ønsker seksualitetsundervisningen skal være i deres klasse. Elevene får også se en film med programleder og sexolog Tuva Fellman. 

    Å lære om seksualitet_thumb.png
  • Skogen

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Skogen

    Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. Gjennom ulike tekster og oppgaver utforsker elevene måter å bevare skogen på, blir kjent med taigaen og får vite hvordan skogen er viktig for liv på jorda. 

  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvordan kan jeg ha et bærekraftig forbruk?

    Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. Elevene reflekterer over hvordan de kan bidra til et bærekraftig forbruk, og lager en tipsliste til klassen for hva dere skal se etter når dere handler. 

  • September, October

    Momente 2

    Video

  • Saktekster

    Targets

    Artikkel

    Nettvettråd

    Elevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett. Elevene leser nettvettråd, reflekterer rundt egen bruk av digitale medier og lager sine egne tips til hvordan de kan være trygg på nett. 

    Nettvettråd_thumb.png
  • Påvirket

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når jeg påvirker

    Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. Elevene leser om og reflekterer over hvordan de selv er med på å påvirke verden med tanke på forbruk. Elevene utforsker Norges forbruk, og sammenlikner dette med forbruket i andre land i verden. 

  • Intro and Facts

    Momente 2

    Læringsløp

    Let's Go to the UK!

    Tekst og kart over Storbritannia. 

    Thumbnail.
  • Hva kan jeg nå?

    Targets

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Elevene oppsummerer og reflekterer over hva de har lært i arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . 

  • Hva kan jeg nå?

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Hva kan jeg nå?

    Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .Læringsløpet gir elevene mulighet til å oppsummere og reflektere over egen læring etter å ha arbeidet med temaet "Fantasy" i Fabel 6 .

  • USA

    Momente 2

    Artikkel

    OK, USA!

    Watch the film and do the tasks.

    Thumbnail.
  • Dialekter

    Fabel 5–7

    Artikkel

    Lag dialektplakat!

    Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat. Elevene oppsummerer det de har lært om dialekter og lager en plakat. 

    Et norgeskart med fire ulike farger på. Rundt svever det snakkebobler og to ugler.
  • Utforsk skjønnlitteratur

    Fabel 5–7

    Læringsløp

    Utforsk skjønnlitteratur

    Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 . Oppstarstløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Les skjønnlitteratur" i  Fabel 7 .