Fag
- Engelsk (3251)
- Norsk (2652)
- Matematikk (1432)
- Naturfag (1260)
- Tverrfaglig (859)
- Samfunnsfag (758)
- Tysk (634)
- Psykologi (483)
- Spansk (394)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (290)
- KRLE (277)
- Kjemi (193)
- Kunst og håndverk (156)
- Fysikk (155)
Trinn
- 10. trinn (3459)
- 8. trinn (3459)
- 9. trinn (3459)
- 5. trinn (2440)
- 6. trinn (2440)
- 7. trinn (2440)
- Vg1 (2027)
- Vg2 (1201)
- Vg3 (206)
- 1. trinn (121)
- 2. trinn (121)
- 3. trinn (108)
- 4. trinn (108)
Forfatter
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (107)
- demokrati og medborgerskap (78)
- utforsk (78)
- bærekraftig utvikling (75)
- Folkehelse og livsmeistring (67)
- Livet på jorda (49)
- viktige ord (47)
- kropp og helse (41)
- reflektere (39)
- engelskspråklige land (38)
- samtale (37)
- English speaking countries (35)
- demokrati og medborgarskap (33)
- jorda og universet (32)
- UK (28)
2646 treff
-
Velkommen til Naturfag Påbygging
Naturfag Påbygging
Artikkel
VelkommenHer finner du lærestoff til Naturfag Påbygging. Kapittelinndelingen er som i læreboka. Hvert kapittel inneholder blant annet interaktive oppgaver, forsøk og filmer. I tillegg finner du ressurser til utforskende arbeidsmetoder og programmering. Er du logget inn som lærer, finner du lærerressursene øverst på denne siden. Twig-filmer ligger nederst på siden.
-
3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
3 Bioteknologi og genteknologi (Twig-filmer fra Lokus)
Naturfag Påbygging
Video
-
Twig-filmer fra Lokus
Naturfag Påbygging
Innholdspakke
Twig-filmer fra LokusHer finner du Twig-filmen fra LK06-utgaven av Naturfag Påbygging .
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Speeddate: ParlamentarismeElevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Momente 2
Video
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Stages 8–10
Video
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Momente 1
Læringsløp
LenkerEn lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
FilerI dette kapitlet har vi sett at tall, tekst, bilder, video og lyd kan lagres som kombinasjoner av sifrene 0 og 1. Dersom vi lagrer en samling av sifrene 0 og 1, får vi en datafil.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Momente 1
Læringsløp
<div>-elementetNå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
Utforskende oppgaver
Momente 1
Artikkel
DronningerNår kan en dronning angripe en annen dronning i spillet sjakk? Hvordan kan vi organisere informasjon om et sjakkbrett i et program?
-
Utforskende oppgaver
Momente 1
Artikkel
RekursjonDu har kanskje allerede sett eksempler på rekursjon i «3G Algoritmer og effektivitet»? Her skal vi se på flere eksempler på rekursjon – et verktøy som mange informatikere liker veldig godt. En god rekursiv løsning føles ofte litt mer elegant og kreativ enn andre tilnærminger.
-
Utforskende oppgaver
Momente 1
Artikkel
Yatzy – Din beste sjanseDu har sannsynligvis spilt yatzy før, og da vet du vet nok godt hva «sjanse» er for noe. Det handler om å få høyest mulig sum på terningene.