Hopp til hovedinnhold

Søk

18691 treff

  • Et toi, qui es-tu ?

    Salut 8–10

    Artikkel

    Husker du fransk uttale?

    Husker du fransk uttale? Jobb sammen med en medelev, og si disse ordene høyt til hverandre: habiter, la ville, grands-parents, quinze, troisième, le collège, beaucoup, les vacances. Uttalemodul for fransk uttale.

  • Lyrikk

    Tekstbanken

    Litterær tekst

    Byen

    Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.Her kan du lese diktet  Byen av forfatter Sigbjørn Obstfelder.

  • Slik kan du lage et intervju

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Etter intervjuet

    Tips til deg som skal intervjue noen.Tips til deg som skal intervjue noen.

    Mann med briller bak en laptopskjerm
  • Utforsk

    Psykologi 1–2

    Artikkel

    Fordyp deg i en type terapi

    Kanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?

  • Det er mye hav rundt Norge

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Det er mye hav rundt Norge

    Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"Tekst i læringsløpet "Det er mye hav rundt Norge" i temaet "Bli en havekspert!"

  • Digitale ressurser i kjemi

    Kjemi 1–2

    Innholdspakke

    Digitale ressurser i kjemi

    I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering 

  • Das bin ich

    Leute 8–10

    Litterær tekst

    Neu hier?

    Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?

  • Med pennen som våpen

    Grip teksten

    Læringsløp

  • Filosofi

    Store spørsmål 8–10

    Artikkel

    Presentasjon: Dyrs rettigheter

    Finnes det dyr som er mer verdt enn andre? Hvorfor eller hvorfor ikke? Bør dyr ha de samme rettighetene som mennesker? Hvilke utfordringer ville det i så fall ført til?  Lag en presentasjon.

  • Bruk nynorsk

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Pronomen

    Pronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.

  • Er du klar til å bruke stemmeretten din?

    Grip teksten

    Læringsløp

    Har du bestemt deg?

    Nå har du satt deg litt inn i noen partiers politikk, og undersøkt hvordan politikerne forsøker å overbevise oss. Kanskje har du også funnet ut hvilket parti du vil stemme på?

  • Tekstsamling

    Fabel 8–10

    Litterær tekst

    Båten

    Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?

  • Når ting ikke går som planlagt . . .

    Solaris 8–10

    Læringsløp

    Når ting ikke går som planlagt . . .

    I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort

  • Das ist Deutsch

    Leute 8–10

    Litterær tekst

    Das kannst du schon!

    Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?

  • Du trenger skrekk for å skremme

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    B. Gripes leseknep

    Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".Tekst i læringsløpet "Du trenger skrekk for å skremme" i temaet "Grøss og gru".

    Gripe med nøkkel.
  • Min læring

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Oppgave 3: Kan du se ord med u-lyd og g-lyd?

    Oppgave knyttet til læringsløpet «Bokstavene U og G».

  • Dikt og sangtekster

    Fabel 8–10

    Innholdspakke

    Dikt og sangtekster

    «hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel . 

  • Bygg opp en fortelling

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Bygg opp en fortelling

    Da Knut Hamsun hadde fått ideen til fortellingen «En ganske alminnelig flue», lagde han helt sikkert en plan for teksten. På den tiden fantes det ikke pc-er, så han skrev for hånd.

  • To tekster om pandemi

    Fabel 8–10

    Læringsløp

    Signalord

    Ordene som forfatteren velger, kan inneholde nøkler til å forstå handlingen. Noen ord kan være som signaler til leseren. For å forstå det som ligger mellom linjene i teksten, må vi prøve å forstå hva disse ordene kan bety.

  • Lær om: Kj-lyden

    Fabel 1–4

    Læringsløp

    Er det så nøye?

    Tekst i læringsløpet "Lær om: Sj-lyden" i temaet "Løgn og ærlighet".Tekst i læringsløpet "Lær om: Sj-lyden" i temaet "Løgn og ærlighet".

    Thumbnail.