Fag
- Engelsk (6741)
- Norsk (6638)
- Matematikk (5282)
- Naturfag (2943)
- Spansk (1631)
- Tysk (1557)
- Samfunnsfag (1509)
- KRLE (1383)
- Tverrfaglig (1017)
- Religion og etikk (989)
- Sosialkunnskap (792)
- Fransk (682)
- Mat og helse (259)
- Kunst og håndverk (211)
- Kroppsøving (88)
Trinn
- 10. trinn (6117)
- 8. trinn (6117)
- 9. trinn (6117)
- 2. trinn (5470)
- 1. trinn (5469)
- 3. trinn (5457)
- 4. trinn (5457)
- 5. trinn (4026)
- 6. trinn (4026)
- 7. trinn (4026)
- Vg1 (3589)
- Vg2 (2645)
- Vg3 (1668)
Forfatter
- Ingvild Vik, journalist (6)
- Lars Saabye Christensen (6)
- Teresa Grøtan (6)
- Ellen Birgitte Johnsrud (5)
- Halldis Moren Vesaas (5)
- Hege Siri (5)
- Linn Skåber (5)
- Mattias Göransson (5)
- André Bjerke (4)
- Bjørnstjerne Bjørnson (4)
- Camara Lundestad Joof (4)
- Ingrid Spilde (4)
- Jan Grue (4)
- Jo Nesbø (4)
- John S. Jamtli (4)
Nøkkelord
14951 treff
-
Prosentregning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - ProsentregningHva ser dere på bildet? Hva betyr "UP TO 50 %"? I hvilke sammenhenger har dere sett at prosent brukes?
-
Das bin ich
Leute 8–10
Litterær tekst
Neu hier?Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?Erlend er ny elev på en tysk skole. Hva skjer?
-
Bruk nynorsk
Fabel 8–10
Artikkel
PronomenPronomen står istaden for eller viser til substantiv i teksten.
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
BåtenDiskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?Diskuter i klassen: Hva menes med å begi seg ut i ukjente farvann ? Når er man klar for å flytte hjemmefra?
-
Når ting ikke går som planlagt . . .
Solaris 8–10
Læringsløp
Når ting ikke går som planlagt . . .I dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon AbortI dette læringsløpet skal du lære om: Testing og behandling av SOI-er Nødprevensjon Abort
-
13 Sannsynlighet
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: Berekne og vurdere sannsyn i statistikk og spel. Simulere utfall i tilfeldige forsøk og berekne sannsynet for at noko skal inntreffe, ved å bruke programmering.
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
Om kapitletRelevante kompetansemål Mål for opplæringa er at eleven skal kunne: utforske og argumentere for formlar for areal og volum av tredimensjonale figurar utforske og argumentere for korleis det å endre føresetnader i geometriske problemstillingar påverkar løysingar
-
Det metriske systemet
Matemagisk 1–4
Læringsløp
KilovitsLuringen var sulten og gikk til slakteren. – Jeg skulle gjerne hatt en meter med wienerpølse, sa Luringen. – Beklager, vi selger ikke pølse i meter, men i kilo, svarte slakteren. – OK, da tar jeg en kilometer! sa Luringen.
-
16 Pytagoras' setning og formlikhet
Matemagisk 8–10
Innholdspakke
16 Pytagoras' setning og formlikhetI kapitlet utvikler elevene strategier for å finne ukjente sidelengder i trekanter. Elevene utforsker og bruker Pytagoras’ setning. De utforsker sammenhengen mellom to formlike trekanter og argumenterer for hvorfor trekantene er formlike. Gjennom arbeidet med kapitlet videreutvikler elevene sin kompetanse knyttet til geometriske figurer, areal og omkrets.
-
Das ist Deutsch
Leute 8–10
Litterær tekst
Das kannst du schon!Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?Her møter du folk fra hele verden som forteller litt om seg selv. Hva sier de?
-
Mengder med likt antall
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Lag mengder med klosserOppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"Oppgave i læringsløpet "Mengder med likt antall" i temaet "Multiplikasjon"
-
Dikt og sangtekster
Fabel 8–10
Innholdspakke
Dikt og sangtekster«hvor var det det butta hvor var det egentlig det butta hvor er det blitt av alle gutta» – Lars Saabye Christensen Her har vi samlet alle dikt og sangtekster fra Fabel .
-
Lærerveiledning
Matemagisk 8–10
Artikkel
16C Formlikhet og kongruensLæringsmål: Forklare begrepene formlikhet og kongruens. Forklare og vise at to trekanter er formlike. Utforske og argumentere for hvordan vi bruker formlikhet til å regne ut ukjente lengder i trekanter. Bruke formlikhet til å regne ut ukjente sider i trekanter.
-
Bygg opp en fortelling
Fabel 8–10
Læringsløp
Bygg opp en fortellingDa Knut Hamsun hadde fått ideen til fortellingen «En ganske alminnelig flue», lagde han helt sikkert en plan for teksten. På den tiden fantes det ikke pc-er, så han skrev for hånd.
-
To tekster om pandemi
Fabel 8–10
Læringsløp
SignalordOrdene som forfatteren velger, kan inneholde nøkler til å forstå handlingen. Noen ord kan være som signaler til leseren. For å forstå det som ligger mellom linjene i teksten, må vi prøve å forstå hva disse ordene kan bety.
-
Hele og deler av hele
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matte: Hvor mange hundredeler?Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".Oppgave i læringsløpet "Hele og deler av hele" i temaet "Tallforståelse".
-
Statistikk
Matemagisk 8–10
Artikkel
Oppstart - StatistikkHva ser dere på bildet? Hvor mange dager i løpet av en måned blåser det mye der dere bor? Hvor mange dager i løpet av en måned regner det der dere bor? Hvor mye regn kan komme i løpet av en dag der dere bor? Hva er den høyeste temperaturen som er målt der dere bor?
-
Tekstsamling
Fabel 8–10
Litterær tekst
Livredd for å leve, dødsredd for å døHva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?Hva forbinder du med ordene juksefamilie , au pair og støttekontakt ?
-
Geometri og måling
Matemagisk 8–10
Artikkel
Standardform: Hvor mye veier internett?Hva er den sammenlagte vekten av all informasjonen som finnes på Internett? For å regne ut dette, må matematikerne se på de minste partiklene som finnes i verdensveven, nemlig elektroner.
-
Si det
Fabel 8–10
Artikkel
Edith forklarer hva etos, logos og patos erEdith Amalie Lindtner forklarer hva etos, logso og patos er.