Hopp til hovedinnhold

Søk

28 treff

  • Bruk stemmen!

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Prepare and give an opening speech

    Aktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Speakers' Corner

    Artikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Malala Yousafzai

    Engelsk artikkel om Malala Yousafzai.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.

  • Viktige stemmer

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Hvordan påvirke?

    Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Ny i Norge

    Hvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge. 

  • Fra Arena 6: På flukt

    Åpne ressurser

    Artikkel

    På flukt fra forfølgelse

    I noen land ivaretar ikke  menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.

  • Bruk stemmen!

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Tips til en god diskusjon

    Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. 

  • Å si hva jeg mener

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Å si hva jeg mener

    Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.Oppstart til temaet "Å si hva jeg mener" med fokus på refleksjon, diskusjon og begreper.

  • Bruk stemmen!

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Bruk stemmen!

    Åpne ressurser

    Artikkel

    Tips til en god diskusjon

    Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra  Arena 5-7. 

  • Leve sammen

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Fordyp deg!

    Fordypningsoppgave om  menneskerettigheter ,  ytringsfrihet  og  religionsfrihet.Fordypningsoppgave om  menneskerettigheter ,  ytringsfrihet  og  religionsfrihet.

  • Bruk stemmen!

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. 

  • Leve sammen

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Kan jeg si hva jeg vil?

    I et demokratisk samfunn er ytringsfrihet en sentral rettighet. Men ytringsfriheten har likevel en grense. Hvor går grensen for hva vi har lov til, og ikke lov til å si?I et demokratisk samfunn er ytringsfrihet en sentral rettighet. Men ytringsfriheten har likevel en grense. Hvor går grensen for hva vi har lov til, og ikke lov til å si?

  • Religionenes kilder

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Karikaturtegninger av Mohammed

    Artikkel om karikaturtegninger av profeten Mohammed og angrepet på på Charlie Hebdo. Skriveoppgave der elevene skal reflektere og skrive en tale.Artikkel om karikaturtegninger av profeten Mohammed og angrepet på på Charlie Hebdo. Skriveoppgave der elevene skal reflektere og skrive en tale.

  • Hva vet dere om å flykte?

    Åpne ressurser

    Læringsløp

    Hva vet dere om å flykte?

    I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.

  • Norge i dag

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Filosofisk samtale

    Oppgaver til filosofisk samtale.Oppgaver til filosofisk samtale.

  • Norge i dag

    Store spørsmål 5-7

    Artikkel

    Norge – et mangfoldig samfunn

    Artikkel og spørsmål til samtale om Norge som et mangfoldig samfunn.Artikkel og spørsmål til samtale om Norge som et mangfoldig samfunn.

  • Bruk stemmen!

    Tverrfaglig 1–7

    Artikkel

    Si fra i din egen kommune

    Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.Artikkel fra Arena 5-7 om hvordan du kan påvirke i egen kommune.

  • Religionenes kilder

    Fabel 8–10

    Artikkel

    Filosofisk samtale

    Oppgaver til filosofisk samtale.Oppgaver til filosofisk samtale.