Fag
- Norsk (5498)
- Engelsk (4767)
- Matematikk (1678)
- Naturfag (1318)
- Spansk (1223)
- Sosialkunnskap (869)
- KRLE (859)
- Tverrfaglig (839)
- Samfunnsfag (808)
- Religion og etikk (703)
- Tysk (621)
- Psykologi (481)
- Historie (287)
- Informasjonsteknologi (284)
- Kjemi (193)
Trinn
- Vg2 (2426)
- Vg1 (2341)
- 10. trinn (2147)
- 8. trinn (2147)
- 9. trinn (2147)
- 5. trinn (844)
- 6. trinn (844)
- 7. trinn (844)
- 3. trinn (835)
- 1. trinn (834)
- 2. trinn (834)
- 4. trinn (834)
- Vg3 (166)
Forfatter
Nøkkelord
- Engelsk (69)
- engelskspråklige land (35)
- English speaking countries (32)
- folkehelse og livsmestring (29)
- rød tekst (27)
- Livsmestring (26)
- UK (25)
- Storbritannia (22)
- language work (22)
- bærekraftig utvikling (18)
- a day in my life (17)
- skole (17)
- Livet på jorda (16)
- demokrati og medborgerskap (16)
- språklæring (16)
1844 treff
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Speeddate: ParlamentarismeElevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Momente 2
Video
-
Kometen kommer
Momente 2
Læringsløp
Oppgave 2: FilmanalyseDu skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up .
-
Lyder og bokstaver
Momente 2
Læringsløp
Æ-lydenDet kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med e , men kommer æ-lyden foran en enkelt r , blir det æ : bære , være , skjære , kjære , trær . Kommer det en konsonant etter r -en, blir det e: fjern , jern , terning , verden . En del korte ord som slutter på r , får e : her , der , er , hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene.
-
Svake verb
Momente 2
Læringsløp
Gruppe 2: E-verbE-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk.
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Momente 1
Læringsløp
LenkerEn lenke er kanskje det viktigste HTML-elementet av dem alle. Internett er basert på at man kan trykke på en lenke på én side og komme til en helt annen side. Det er dette som kalles hypertekst . I en vanlig tekst må vi lese fra topp til bunn, mens i hypertekst kan vi hoppe fram og tilbake mellom forskjellige sider.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
FilerI dette kapitlet har vi sett at tall, tekst, bilder, video og lyd kan lagres som kombinasjoner av sifrene 0 og 1. Dersom vi lagrer en samling av sifrene 0 og 1, får vi en datafil.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
2B En enkel nettside med bilder og lenker
Momente 1
Læringsløp
<div>-elementetNå skal vi se på hvordan vi kan lage en standard HTML-side med tilhørende CSS. Denne siden kan du bruke som utgangspunkt for alle nye sider du skal lage. Vi kommer også til å lage et design som du kan bruke, men du bør tilpasse designet slik at det passer for deg og din smak.
-
1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde
Momente 1
Læringsløp
-
Utforskende oppgaver
Momente 1
Artikkel
DronningerNår kan en dronning angripe en annen dronning i spillet sjakk? Hvordan kan vi organisere informasjon om et sjakkbrett i et program?
-
Utforskende oppgaver
Momente 1
Artikkel
RekursjonDu har kanskje allerede sett eksempler på rekursjon i «3G Algoritmer og effektivitet»? Her skal vi se på flere eksempler på rekursjon – et verktøy som mange informatikere liker veldig godt. En god rekursiv løsning føles ofte litt mer elegant og kreativ enn andre tilnærminger.
-
Utforskende oppgaver
Momente 1
Artikkel
Yatzy – Din beste sjanseDu har sannsynligvis spilt yatzy før, og da vet du vet nok godt hva «sjanse» er for noe. Det handler om å få høyest mulig sum på terningene.
-
Dagsaktuelle problemstillinger
Momente 1
Artikkel
Identitetstyveri, phishing og pharmingBegrepet phishing er avledet fra det engelske ordet fishing (fisking), og handler om forsøk på å lure til seg sensitiv informasjon som brukernavn, passord og bankinformasjon. Forsøk på phishing kommer ofte i form av en e-post fra noen som utgir seg for å representere betalingstjenester, banker eller andre tjenester som behandler sensitiv informasjon. Bruk internett og finn svar på spørsmålene nedenfor.
-
Dagsaktuelle problemstillinger
Momente 1
Artikkel
Bilder i blogger og sosiale medierVi tar bilder av det meste, og publiserer mange av bildene vi tar. Det kryr av bilder på sosiale medier og i blogger. Hvem eier disse bildene? Hvilke rettigheter har de som er avbildet på bildene? Kan vi publisere alle slags bilder så lenge vi har tatt dem selv? Bruk internett og finn svar på spørsmålene nedenfor.
-
Utforskende oppgaver
Momente 1
Artikkel
KrypteringKryptering er ikke bare et moderne datafenomen. Hemmelige meldinger, skjult ved hjelp av ulike koder, har blitt flittig brukt opp gjennom historien. Maria Stuart (1542–1587), også kjent som «Mary, Queen of Scots», måtte bøte med livet da hennes krypterte meldinger om kuppforsøk ble avslørt. Testetekst
-
Dagane flyg
Momente 1
Læringsløp
FordypningsoppgaverAlle samfunn organiserer arbeid på ulike måter. Hvordan samfunnet velger å gjøre det, påvirker både menn og kvinners livsvilkår. I det norske samfunnet har kvinner mer sykefravær enn menn, men kvinner melder også at de tar en større del av ansvaret for arbeidet i hjemmet enn sine mannlige partnere.
-
Dagane flyg
Momente 1
Læringsløp
Oppstart: Post it-pileI denne oppgaven skal dere være i grupper. Læreren deler ut post it-lapper. Skriv et kort svar på en lapp, etter hvert spørsmål. Les deretter svaret høyt for de andre på gruppa. Skriv gjerne flere svar, men kun et per lapp. Målet er å få så mange lapper med svar som mulig. Lim lappene på bordet. Lappene med lignende innhold, limes oppå hverandre.
-
Eilert Sundt – den nye vitenskapen og samfunnet
Momente 1
Læringsløp
Eilert Sundt – «Fiskeriets kunst» og «Indledning»I denne oppgaven skal du lese ett eller begge tekstutdragene, før du gjør oppgavene. Les teksten(e) sammen med klassen, slik at dere kan finne ut hva eventuelle vanskelige ord betyr.