Fag
- Norsk (5498)
- Engelsk (4767)
- Matematikk (1678)
- Naturfag (1318)
- Spansk (1223)
- Sosialkunnskap (869)
- KRLE (859)
- Tverrfaglig (839)
- Samfunnsfag (808)
- Religion og etikk (703)
- Tysk (621)
- Psykologi (481)
- Historie (287)
- Informasjonsteknologi (284)
- Kjemi (193)
Trinn
- 10. trinn (2654)
- 8. trinn (2654)
- 9. trinn (2654)
- Vg2 (1755)
- 5. trinn (1542)
- 6. trinn (1542)
- 7. trinn (1542)
- 1. trinn (1414)
- 2. trinn (1414)
- 3. trinn (1401)
- 4. trinn (1401)
- Vg1 (1366)
- Vg3 (437)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Kazu Kibuishi (1)
- Kereen Getten (1)
- Tormod Lien (1)
- av Janne Aasebø Johnsen (1)
Nøkkelord
- folkehelse og livsmestring (80)
- demokrati og medborgerskap (74)
- Folkehelse og livsmeistring (62)
- KRLE (58)
- skrive (44)
- reflektere (42)
- samtale (42)
- bærekraftig utvikling (38)
- demokrati og medborgarskap (35)
- engelskspråklige land (35)
- utforsk (34)
- English speaking countries (32)
- lese (29)
- Ytringsfrihet (27)
- norsk (27)
3391 treff
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Video
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: AtferdsteoriDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Silent discussion: RusmisbrukBruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialiseringHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
RefleksdagenAktualitetssak om refleksdagen.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: MenneskerettigheterEtter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Loop om menneskerettigheterHensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».
-
Undervisningsopplegg
Momente 1
Artikkel
Speeddate: ParlamentarismeElevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Filosofiske samtalerAktualitetssak om Filosofiske samtaler
-
Store spørsmål 1–4
Store spørsmål 1–4
Artikkel
Jul i Aschehoug UniversAktualitetssak om juleinnhold.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Jul i Aschehoug UniversAktualitetssak om juleinnhold.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Marginalisering og utenforskapElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)
Momente 2
Video