Fag
- Norsk (4323)
- Matematikk (2701)
- Engelsk (2519)
- Spansk (1494)
- Tysk (913)
- Tverrfaglig (858)
- Religion og etikk (842)
- KRLE (823)
- Psykologi (497)
- Samfunnsfag (348)
- Historie (295)
- Informasjonsteknologi (292)
- Samfunnskunnskap (247)
- Fransk (238)
- Sosialkunnskap (213)
Trinn
- 1. trinn (988)
- 2. trinn (988)
- 3. trinn (975)
- 4. trinn (925)
- 5. trinn (847)
- 6. trinn (847)
- 7. trinn (847)
- 10. trinn (527)
- 8. trinn (527)
- 9. trinn (527)
- Vg2 (84)
- Vg3 (84)
- Vg1 (1)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Martine Svanevik (1)
- PJ Harvey (1)
- Simon Stranger (1)
- Tonje Gauslaa Sivertzen (1)
- Vebjørn Horsfjord (1)
Nøkkelord
1071 treff
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Om framstilling av funksjonshemmede i film og medierI dette undervisningsopplegget skal elevene utforske framstilling av funksjonshemmede i film og medier.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: AtferdsteoriDette er en fin måte å avslutte en økt eller et tema på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Silent discussion: RusmisbrukBruk denne aktiviteten til å reflektere rundt rusmisbruk. Del klassen i grupper og la elevene tenke, skrive og kommentere. Refleksjonen og diskusjonen skjer på papir, og det gir de elevene som trenger litt tid til å tenke rundt svaret sitt, den tiden de trenger.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialiseringHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet om sosialisering.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Exit-lapp: MenneskerettigheterEtter å ha gjennomgått de ulike typene menneskerettighetene, samt Isaiah Berlins begreper positiv og negativ frihet kan dette være en fin måte å avslutte en økt eller selve temaet på. Dette bidrar til egenrefleksjon og vurdering for og av læring. Kan gjennomføres på alle temaer.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Loop om menneskerettigheterHensikten med en loop er å repetere fagstoff på en litt annerledes måte, samtidig som man får øvelse i å konsentrere seg, lytte, og å tørre å «kaste seg frempå».
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Marginalisering og utenforskapElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Dialogduk: SamlivDette er en fin repetisjonsoppgave som får aktivisert alle i klasserommet.
-
Innhold
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Brettspill om sosialkunnskapHensikten med brettspillet er at elevene skal få repetert fagstoffet.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Speeddate: Barn og unges oppvekstElevene øver seg på å snakke med hverandre om oppvekst ved å bruke teorier og begreper.
-
Kapittelpresentasjoner
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
KapittelpresentasjonerHer finner du PowerPoint-presentasjoner til kapitlene.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Stjerne: Livsfaser og oppvekstBygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring.
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Stjerne: Demokrati og valgBygg en stjerne ved å sette riktig begrep mot forklaring.
-
Aktivt klasserom
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
Aktivt klasseromDet er viktig å ikke sitte stille ved pulten hele tiden. Under finner du en samling med undervisningsopplegg som kan aktivere elevene dine.
-
Bærekraft
Undre og utforske 1–2
Video
-
Bærekraft
Undre og utforske 1–2
Video
-
Bærekraft
Undre og utforske 1–2
Video
-
Bærekraft
Undre og utforske 1–2
Video
-
Undervisningsopplegg
Fokus Sosialkunnskap
Innholdspakke
UndervisningsoppleggHer har vi samlet ulike undervisningsopplegg av ulik art og omfang, men som krever forarbeid og tilrettelegging.