Fag
Trinn
Forfatter
- Hege Siri (5)
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Ingvild Vik, journalist (4)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Lars Saabye Christensen (4)
- Linn Skåber (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Wolfgang Borchert (4)
- Amalie Skram (3)
- André Bjerke (3)
- Arnulf Øverland (3)
- Asbjørn Lerø Kongsnes (3)
- Elwyn Brooks White (3)
- Halldis Moren Vesaas (3)
- Karin Boye (3)
13 treff
-
Den norske velferdsstaten
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Statens inntekter og utgifterOppgave om den norske velferdsstaten Oppgave om den norske velferdsstaten
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Make Lillestrøm Great AgainSkolevalg regnes av valgforskere som en sniktitt på hvordan valgresultatene vil bli etter lokal- og stortingsvalg. I forkant av kommunevalget høsten 2019 valgte NRK og programmet Folkeopplysningen å forsøke å manipulere skolevalget ved Lillestrøm vgs.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Fraværsgrensen – en suksessHøsten 2016 ble den mye omtalte fraværsgrensen innført i videregående skolen etter å ha vært på høring i 2015, der om lag 70 prosent av høringsinstansene ønsket en slik grense. Bakgrunnen for fraværsgrensen er både forskrift til opplæringsloven og nasjonal satsing på gjennomføring; en vet at frafall i videregående skole fører til sosial utenforskap.
-
Les mer
Momente 2
Litterær tekst
Die KüchenuhrFørst i det man har mistet alt, ser man verdien av det man hadde. Det oppdager en tjueåring i Wolfgang Borcherts fortelling fra 1947.Først i det man har mistet alt, ser man verdien av det man hadde. Det oppdager en tjueåring i Wolfgang Borcherts fortelling fra 1947.
-
Sag NEIN!
Fabel 1–4
Læringsløp
Dann gibt es nur eins!Les Wolfgang Borcherts manifest Dann gibt es nur eins .Les Wolfgang Borcherts manifest Dann gibt es nur eins .
-
Sag NEIN!
Fabel 1–4
Læringsløp
Dann gibt es nur eins!Les neste avsnitt i Borcherts manifest Dann gibt es nur eins . Les neste avsnitt i Borcherts manifest Dann gibt es nur eins .
-
Es war einmal
Leute 8–10
Artikkel
Nachts schlafen die Ratten dochHva tenker barn som opplever krig?Hva tenker barn som opplever krig?
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Hva avgjør hva vi legger merke til?I denne oppgaven skal du først lese en kort innledende artikkel. Deretter skal du jobbe med noen oppgaver som utfordrer holdningene og verdiene dine.
-
Prøver
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
Prøve til del 1Her finner du et forslag til en skriftlig prøve med løsningsforslag og vurderingsskjema. Tilpass prøveforslaget til din klasse og til hvordan dere har arbeidet med lærestoffet. Ta utgangspunkt i kompetansemålene for å sikre at prøven du gir dekker så mange av dem som mulig.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
2: FordypningDet blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.Det blir stadig flere eksempler på domfellelser på hatefulle ytringer, hvor det også framkommer klart at det å tolke lovverket og å forstå definisjonen av en hatefull ytring ofte spriker.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
4: DebattrundenHvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?Hvorfor det er så vanskelig å diskutere problemstillinger som er knyttet til ytringsfriheten og hatefulle ytringer?
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Bokbussen RØD/BLÅ
Læringsløp
1: Hva sier lovverket?Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.Det er særlig to lover du bør kjenne til som har med ytringsfrihet og hatefulle ytringer å gjøre. Etter å ha gjennomgått lovtekstene i plenum, skal dere diskutere dem i grupper og gjøre oppgavene under. Til slutt leder læreren en oppsummering i plenum.
-
Hvor går grensa for hatefulle ytringer og rasisme?
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
3: RefleksjonHatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag. Hatefulle ytringer blir stadig en større utfordring for demokratiet og ytringsfriheten i vår digitale hverdag.