Fag
- Samfunnsfag (48)
- Norsk (15)
- Engelsk (12)
- Tverrfaglig (5)
- KRLE (3)
- Matematikk (1)
- Religion og etikk (1)
Trinn
- 5. trinn (53)
- 6. trinn (53)
- 7. trinn (53)
- 1. trinn (4)
- 2. trinn (4)
- 3. trinn (4)
- 4. trinn (4)
- 10. trinn (2)
- 8. trinn (2)
- 9. trinn (2)
Nøkkelord
- demokrati og medborgerskap (101)
- folkehelse og livsmestring (68)
- Folkehelse og livsmeistring (60)
- KRLE (60)
- samtale (47)
- Ytringsfrihet (46)
- reflektere (44)
- demokrati og medborgarskap (38)
- bærekraftig utvikling (36)
- utforsk (35)
- skrive (28)
- bærekraft (26)
- kristendom (25)
- livsmestring (25)
- psykisk helse (25)
56 treff
-
Leve sammen
Store spørsmål 1–4
Læringsløp
Leve sammenLæringsløp om gode og vonde følelser og stopp-regelen.Læringsløp om gode og vonde følelser og stopp-regelen.
-
Grenser
Tverrfaglig 8-10
Læringsløp
GrenserI dette undervisningsopplegget skal dere jobbe med grenser. Hva er grenser? Hvor går dine grenser? Hvordan kan du vite hvor andres grenser går?
-
Grenser
Tverrfaglig 8-10
Læringsløp
Tuva snakker om grenserFilm om grenser med Tuva Fellman
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
"Grenseløst!"Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.
-
Hva vet dere om fordommer?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om fordommer?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "I have a dream" i Arena 7 .
-
Hva vet dere om påvirkning?
Arena 5–7
Læringsløp
Hva vet dere om påvirkning?Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 . Oppstartsløp som aktiverer førforståelse og motiverer for arbeid med temaet "Påvirket" i Arena 7 .
-
Kjærlighetssorg
Arena 5–7
Læringsløp
KjærlighetssorgElevene utforsker hva vi kan gjøre hvis vi har kjærlighetssorg, reflekterer rundt hvordan vi kan si nei til andre og analyserer sanger om ubesvart kjærlighet. Elevene utforsker hva vi kan gjøre hvis vi har kjærlighetssorg, reflekterer rundt hvordan vi kan si nei til andre og analyserer sanger om ubesvart kjærlighet.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Gi rådGå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Si unnskyldElevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld. Elevene øver seg i hva de kan gjøre dersom de bryter noen andres grenser. De skriver en melding hvor de sier unnskyld.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Skriv et leserinnleggElevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Hva er rasisme?Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder. Elevene leser og reflekterer over hva rasisme er, og skriver en egen forklaring på begrepet etter å ha funnet og utforsket ulike troverdige kilder.
-
Lyttinga er viktigere enn ytringa!
Arena 5–7
Læringsløp
Lyttinga er viktigere enn ytringa!Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg. Elevene møter radioprogramleder Tete Andreas Lidbom i seks ulike filmer, og får høre han fortelle om egne opplevelser, tanker og meninger om temaer som rasisme, ytringsfrihet og diskriminering. Hver film har varierte oppgaver tilknyttet seg.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Fortsett å drømme!Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke. Elevene leser om hverdagsrasisme og hva det vil si å være anti-rasist. I fellesskap blir elevene i klassen enige om hvordan de kan bidra for å sette søkelyset på hverdagsrasisme, og i læringspar vurderer de om konkrete situasjoner er hverdagsrasisme eller ikke.
-
Stortingsvalg
Arena 5–7
Artikkel
De største politiske partieneFilm om politiske partier i Arena 5-7.Film om politiske partier i Arena 5-7.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Å motarbeide rasisme!Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme. Elevene leser om en rasistisk hendelse på en buss, og snakker sammen om hendelsen og hva de selv kan gjøre for å motarbeide rasisme.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
To berømte talerElevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963. Elevene leser og snakker sammen om utdrag fra to taler: AUF leder Astrid Hoems tale ved tiårsmarkeringen for 22.juli og Martin Luther King jr. sin tale "I have a dream" fra 1963.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Enig eller uenig?Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering. Elevene tar stilling til en rekke påstander om rasisme, fordommer og diskriminering.
-
I have a dream
Arena 5–7
Artikkel
Skriv tale!Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme. Elevene skriver sin egen tale om noe de har lært i arbeid med temaet "I have a dream". Forslag til tema for talen er: fordommer, diskriminering, rasisme, fellesskap eller egen drøm for framtiden. Elevene skriver i skriveramme.
-
Forelskelse
Arena 5–7
Læringsløp
ForelskelseElevene lærer om hvorfor mennesker forelsker seg, hva som skjer i hjernen når vi er forelska og reflekterer over hvem vi har lyst til å bli forelska i. Elevene lærer om hvorfor mennesker forelsker seg, hva som skjer i hjernen når vi er forelska og reflekterer over hvem vi har lyst til å bli forelska i.
-
Grenseland
Arena 5–7
Artikkel
Ikke alle hemmeligheter skal holdesElevene leser og snakker om forskjellen på en god og en vond hemmelighet, og reflekterer rundt hva de kan gjøre dersom de har vonde hemmeligheter. Elevene blir oppfordret til å snakke med noen de stoler på, eller å ta kontakt med for eksempel Alarmtelefonen for barn og unge. Elevene leser og snakker om forskjellen på en god og en vond hemmelighet, og reflekterer rundt hva de kan gjøre dersom de har vonde hemmeligheter. Elevene blir oppfordret til å snakke med noen de stoler på, eller å ta kontakt med for eksempel Alarmtelefonen for barn og unge.