Fag
- Norsk (5556)
- Engelsk (4826)
- Matematikk (1803)
- Naturfag (1325)
- Spansk (1240)
- Tverrfaglig (876)
- Sosialkunnskap (875)
- KRLE (872)
- Samfunnsfag (798)
- Religion og etikk (707)
- Tysk (635)
- Psykologi (483)
- Informasjonsteknologi (292)
- Historie (291)
- Kjemi (193)
Trinn
- 10. trinn (4476)
- 8. trinn (4476)
- 9. trinn (4476)
- Vg2 (3170)
- 1. trinn (3128)
- 2. trinn (3128)
- 3. trinn (3116)
- 5. trinn (3072)
- 6. trinn (3072)
- 7. trinn (3072)
- 4. trinn (3065)
- Vg1 (2587)
- Vg3 (1398)
Forfatter
- Jorunn Brække Ytrelid (8)
- Alexander H. Sandtorv (6)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Adriane Lilleskare Lunde (1)
- Agnes Ravatn (1)
- Agnete Andersen Bueie (1)
- Andreas D. Haraldsrud (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Asbjørn Lerø Kongsnes (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- Helle Aarnes (1)
Nøkkelord
6516 treff
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Fordyp deg i en type terapiKanskje har du gått i terapi selv, eller kjenner noen som gjør det? Eller kanskje er du bare nysgjerrig på å finne ut litt mer om ulike terapiformer?
-
Digitale ressurser i kjemi
Kjemi 1–2
Innholdspakke
Digitale ressurser i kjemiI LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering I LK20 er det viktig å se kompetansemål, tverrfaglige temaer, kjerneelementer og grunnleggende ferdigheter i sammenheng. Under digitale ferdigheter står følgende: Digitale ferdigheter i kjemi innebærer å bruke digitale ressurser til å utforske, illustrere og utdype kjemifaglig stoff. Det innebærer også å bruke digitale ressurser til å samle inn og bearbeide data, å gjøre beregninger og lage visualiseringer og å presentere resultater fra eget og andres arbeid. Videre innebærer digitale ferdigheter å bruke modellering for å utforske kjemiske fenomener. Digitale ressurser kan bety alt fra programvare til programmering. Vi har valgt å fokusere på hvordan begge deler kan brukes til å belyse kjemifaget. Ved bruk av programvare kan vi studere egenskaper og strukturer til kjemiske forbindelser på en enkel og tilgjengelig måte. Programmering kan også brukes til dette, og til andre ting. Begge disse verktøyene har fordeler og utfordringer som vi skal se på. Vi skal i disse ressursene vise hvordan vi kan bruke programmering og programvare til følgende ting i kjemifaget: gi flere representasjonsformer for ulike fenomener utforske kjemiske egenskaper datahåndtering og visualisering
-
Vil du også lære om omkrets?
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Vil du også lære om omkrets?Læringsløpet Omkrets i temaet GeometriLæringsløpet Omkrets i temaet Geometri
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Tvillingstudier – like som to dråper vann?Når man ønsker å finne ut om noe skyldes arv eller miljø, kan man forske på eneggede tvillinger. Hvorfor? Fordi eneggede tvillinger har identisk like genpar, så da vil det være lettere å skille ut forskjeller som ikke skyldes arv.
-
Subtraksjon med omgruppering
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Oppgave 1Regneoppgave med omgruppering: 31 minus 25
-
Subtraksjon med omgruppering
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Vi øverPå de neste sidene skal du skrive inn selv.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Introduksjon til kjemiske bindingerAlt stoff i universet består av atomer. Atomer kan bindes sammen og danne mange forskjellige forbindelser. Man antar at det fins omtrent ti millioner kjemiske forbindelser.
-
Arena 1–4
Arena 1–4
Artikkel
Utforsk refleks i mørketLæringsløp om refleks
-
Antallet 6
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteVi snakker om matematikk.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Om livskvalitet og lykkeKan det være noen felles kjennetegn hos de tingene som gjør det godt å leve? Og kan man gjennom bevissthet om disse faktorene bidra til å skape et samfunn med bedre livskvalitet for alle?
-
Flateformer
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteSnakke matte i læringsløpet Flateformer i temaet Geometri.
-
Lengde og bredde
Matemagisk 1–4
Læringsløp
GrubleoppgaveOppgave i læringsløpet "Lengde og bredde" i temaet "Lengde".Oppgave i læringsløpet "Lengde og bredde" i temaet "Lengde".
-
Lang og kort
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteVi snakker om lengde. lang - lengre - lengst kort - kortere - kortest
-
Gjentatt addisjon
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteSnakke matte i læringsløpet Gjentatt addisjon i temaet Multiplikasjon.Snakke matte i læringsløpet Gjentatt addisjon i temaet Multiplikasjon.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
Flammefarger og spektroskopiI en regnbue bøyes sollys i regndråpene og splittes i forskjellige farger. Fargene representerer lys ved forskjellige bølgelengder. Vi kaller dette et spekter. Samler du lyset fra de forskjellige fargene, vil lyset igjen oppfattes som hvitt.
-
Utforsk
Psykologi 1–2
Artikkel
Influenserbransjen og «Sunn fornuft-plakaten»Følger du en influenser på sosiale medier? Har du eventuelt tenkt på i hvilken grad hun eller han påvirker deg på noen måte? For å få vite mer kan du sette deg inn i bransjens egne retningslinjer for sunn kroppsblogging og se et debattprogram eller en dokumentar om temaet.
-
Høy og lav
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteVi snakker om høyde. høy - høyere - høyest lav - lavere - lavest
-
Vil du også lære om omkrets?
Matemagisk 1–4
Læringsløp
Snakke matteSnakke matte i læringsløpet Omkrets i temaet Geometri.Snakke matte i læringsløpet Omkrets i temaet Geometri.
-
Undervisningsopplegg med film
Kjemi 1–2
Artikkel
ElektronparbindingMolekyler består av atomer som deler elektroner. Det fins mange forskjellige molekyler. Noen er små som for eksempel vann, andre er store og komplekse som for eksempel DNA.
-
Mat gjør kroppen glad!
Fokus Sosialkunnskap
Artikkel
Skriv oppskriftInnhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.Innhold i et tverrfaglig opplegg om å skrive i alle fag.