Hopp til hovedinnhold

Søk

20 treff

  • Grenser

    Tverrfaglig 8-10

    Læringsløp

    Grenser

    I dette undervisningsopplegget skal dere jobbe med grenser. Hva er grenser? Hvor går dine grenser? Hvordan kan du vite hvor andres grenser går? 

    sex_thumb_stoppknapp.png
  • Grenser

    Tverrfaglig 8-10

    Læringsløp

    Tuva snakker om grenser

    Film om grenser med Tuva Fellman

    UkeSeks_Video2.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Nærhetsstigen

    Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. Elevene leser om nærhetsstigen, et bilde på hvordan vi utvider grensene for nærhet, og reflekterer rundt hva sex er og hvor viktig det er å kjenne etter hvor egne grenser går. De ser også en film med programleder og sexolog Tuva Fellman som snakker om sex og grenser. 

    Nærhetsstigen_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    "Grenseløst!"

    Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.Elevene leser og reflekterer rundt innholdet i artikkelen "Slår alarm om ny trend blant unge: – Grenseløst" fra avisen VG. Avisartikkelen handler om en ny trend blant unge som selger seksuelle tjenester gjennom sosiale medier.

    iStock-458609641.jpg
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Gi råd

    Gå sammen i små grupper, og lag en plakat med tips til hvordan man kan respektere andres grenser. Plakaten kan lages på papir eller digitalt. Presenter plakaten deres for klassen. 

    aksjon_thumb_blå.png
  • Kjærlighetssorg

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Kjærlighetssorg

    Elevene utforsker hva vi kan gjøre hvis vi har kjærlighetssorg, reflekterer rundt hvordan vi kan si nei til andre og analyserer sanger om ubesvart kjærlighet.  Elevene utforsker hva vi kan gjøre hvis vi har kjærlighetssorg, reflekterer rundt hvordan vi kan si nei til andre og analyserer sanger om ubesvart kjærlighet.  

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Bilde i dusjen

    Elevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.Elevene leser om og diskuterer en situasjon der grenser blir brutt.

    Bilde i dusjen_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Grensene blir satt på prøve

    Elevene leser og diskuterer en konkret situasjon der grenser blir brutt. Elevene leser og diskuterer en konkret situasjon der grenser blir brutt. 

    Grensene blir satt på prøve_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Seksuelle overgrep

    Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.   Elevene lærer om seksuelle overgrep og hva de kan gjøre om de selv blir utsatt for overgrep, eller om de vet om andre som blir utsatt for det.   

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Sexologen svarer!

    Å lære seg å sette grenser for seg selv, og å forstå og respektere andres grenser er viktig! Hør sexolog Tuva Fellmans tips til hva barn og unge kan gjøre for å lære mer om egne og andres grenser. Kanskje du får svar på noe du lurer på?

    Sexologen svarer_thumb.png
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hva sier loven?

    Elevene leser om og reflekterer rundt hva Norges lover sier om bildedeling. De utforsker hvilke konsekvenser det kan få å bryte loven når man er under den kriminelle lavalder, og finner ut om noen konkrete hendelser er straffbare eller ikke. Elevene leser om og reflekterer rundt hva Norges lover sier om bildedeling. De utforsker hvilke konsekvenser det kan få å bryte loven når man er under den kriminelle lavalder, og finner ut om noen konkrete hendelser er straffbare eller ikke. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Hvordan kan jeg vite hvor grensene mine går?

    Elevene reflekterer rundt hvordan de kan kjenne hvor deres egne grenser går. De tar stilling til en rekke påstander med mål om å bli bedre kjent med hva som føles greit og ikke for dem selv. Elevene reflekterer rundt hvordan de kan kjenne hvor deres egne grenser går. De tar stilling til en rekke påstander med mål om å bli bedre kjent med hva som føles greit og ikke for dem selv. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Når grensa blir brutt

    Elevene leser og snakke sammen om brutte grenser, og hvilke tegn de kan se etter for å oppdage om grenser er brutt eller ikke. Elevene leser og snakke sammen om brutte grenser, og hvilke tegn de kan se etter for å oppdage om grenser er brutt eller ikke. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Min innerste grind

    Elevene reflekterer rundt personlige grenser, og hva de synes er greit og ikke greit å dele med andre. Elevene reflekterer rundt personlige grenser, og hva de synes er greit og ikke greit å dele med andre. 

    Føttene til to personer står rett overfor hverandre. Men det er en tykk gul stripe mellom dem, så de kan ikke tråkke over streken til der hvor den andre står.
  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Grenseløs på nett?

    Elevene leser og om reflekterer rundt grenser på internett, digital dømmekraft, personvern og bildedeling.Elevene leser og om reflekterer rundt grenser på internett, digital dømmekraft, personvern og bildedeling.

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Vet du hvor grensa går?

    Elevene leser om og reflekterer rundt deling av nakenbilder. De får lære at deling av nakenbilder kan være straffbart, og får konkrete tips om hva de kan gjøre dersom de selv blir utsatt for dette. Til slutt lager elevene en hjelpevideo som forklarer hva du kan gjøre dersom du opplever uønsket deling av nakenbilder. Elevene leser om og reflekterer rundt deling av nakenbilder. De får lære at deling av nakenbilder kan være straffbart, og får konkrete tips om hva de kan gjøre dersom de selv blir utsatt for dette. Til slutt lager elevene en hjelpevideo som forklarer hva du kan gjøre dersom du opplever uønsket deling av nakenbilder. 

    Vet du hvor grensa går_thumb.png
  • Forelskelse

    Arena 5–7

    Læringsløp

    Forelskelse

    Elevene lærer om hvorfor mennesker forelsker seg, hva som skjer i hjernen når vi er forelska og reflekterer over hvem vi har lyst til å bli forelska i. Elevene lærer om hvorfor mennesker forelsker seg, hva som skjer i hjernen når vi er forelska og reflekterer over hvem vi har lyst til å bli forelska i. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Skriv et leserinnlegg

    Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. Elevene velger én av to oppgaver, og skriver et leserinnlegg der de begrunner meningene sine. Leserinnlegget handler om seksualitet og grenser. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Dramatiser grensene!

    Elevene arbeider sammen i små grupper og dramatiserer konkrete situasjoner der grenser blir brutt. Elevene reflekterer rundt hvordan det føles å være den som blir presset til å bryte egne grenser, og hvordan det føles å være den som presser andre til å tråkke over egne grenser. Elevene arbeider sammen i små grupper og dramatiserer konkrete situasjoner der grenser blir brutt. Elevene reflekterer rundt hvordan det føles å være den som blir presset til å bryte egne grenser, og hvordan det føles å være den som presser andre til å tråkke over egne grenser. 

  • Grenseland

    Arena 5–7

    Artikkel

    Ikke alle hemmeligheter skal holdes

    Elevene leser og snakker om forskjellen på en god og en vond hemmelighet, og reflekterer rundt hva de kan gjøre dersom de har vonde hemmeligheter. Elevene blir oppfordret til å snakke med noen de stoler på, eller å ta kontakt med for eksempel Alarmtelefonen for barn og unge. Elevene leser og snakker om forskjellen på en god og en vond hemmelighet, og reflekterer rundt hva de kan gjøre dersom de har vonde hemmeligheter. Elevene blir oppfordret til å snakke med noen de stoler på, eller å ta kontakt med for eksempel Alarmtelefonen for barn og unge.