Fag
Trinn
- 1. trinn (4)
- 10. trinn (4)
- 2. trinn (4)
- 3. trinn (4)
- 4. trinn (4)
- 5. trinn (4)
- 6. trinn (4)
- 7. trinn (4)
- 8. trinn (4)
- 9. trinn (4)
- Vg3 (1)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Olav Hove (2)
- Vebjørn Horsfjord (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
Nøkkelord
5 treff
-
Kurver og grafer
Åpne ressurser
Læringsløp
EkstremværKlimaendringer fører til at ekstremhendelser som hetebølger, tørke, brann, styrtregn og flom skjer oftere og blir mer intense.Klimaendringer fører til at ekstremhendelser som hetebølger, tørke, brann, styrtregn og flom skjer oftere og blir mer intense.
-
Til forberedelse: Krig og konflikt
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler. Bakgrunnen for krigen i Ukraina er komplisert og sammensatt. I denne artikkelen får elevene et lite innblikk i krigen og bakgrunnen for den, men i denne omgang er det først og fremst metoden for å følge nyhetsstrømmen, som er viktig. Nederst finnes lenker til utdypende artikler.
-
Til lærer
Åpne ressurser
Artikkel
Kritisk tenkning om karikaturerBør det være lov å trykke karikaturer av profeten Muhammed? Er det viktig å gjøre det? Bør man helst la være? Er demonstrasjoner mot karikaturer et angrep på ytringsfriheten? Når noen blir drept for å ha vist fram karikaturer, er det da riktig å vise flere, eller gir det grunn til å være mer forsiktig?
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan kunne det skje?Natt til torsdag 24. februar invaderte russiske styrker Ukraina.
-
Til læreren
Religion og etikk
Artikkel
Eksistensielle spørsmål og svarRefleksjon over eksistensielle spørsmål og svar er både et kjerneelement og et kompetansemål i den nye læreplanen i Religion og etikk-faget. Hva betyr det, hvilke spørsmål bør vi utforske, og hva er formålet?