Fag
Trinn
- 1. trinn (3)
- 10. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 4. trinn (3)
- 5. trinn (3)
- 6. trinn (3)
- 7. trinn (3)
- 8. trinn (3)
- 9. trinn (3)
- Vg3 (1)
Forfatter
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Nils H. Korsvoll (2)
- Olav Hove (2)
- Vebjørn Horsfjord (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Else Werring og Ingun Steen Andersen (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
- Jakob Sande (1)
4 treff
-
Til lærer
Åpne ressurser
Artikkel
Kritisk tenkning om karikaturerBør det være lov å trykke karikaturer av profeten Muhammed? Er det viktig å gjøre det? Bør man helst la være? Er demonstrasjoner mot karikaturer et angrep på ytringsfriheten? Når noen blir drept for å ha vist fram karikaturer, er det da riktig å vise flere, eller gir det grunn til å være mer forsiktig?
-
Ytringsfrihet
Åpne ressurser
Artikkel
Når rettighet står mot rettighetI diskusjoner om menneskerettigheter er tanken ofte at de stiller minstekrav til myndighetene om hvordan de får behandle innbyggerne. Når menneskerettigheter kommer i konflikt, stemmer ikke dette bildet lenger. Bildetekst
-
Til lærer
Åpne ressurser
Artikkel
Konspirasjonsteori og kritisk tenkningEt velfungerende demokrati er avhengig av en engasjert, opplyst og kritisk befolkning. Hvordan skal vi unngå å falle for konspirasjonsteoretisk tull og hysterisk hatprat mens vi gjør det?
-
Til læreren
Religion og etikk
Artikkel
Eksistensielle spørsmål og svarRefleksjon over eksistensielle spørsmål og svar er både et kjerneelement og et kompetansemål i den nye læreplanen i Religion og etikk-faget. Hva betyr det, hvilke spørsmål bør vi utforske, og hva er formålet?