Fag
Trinn
- Vg1 (4)
- Vg2 (4)
- 1. trinn (3)
- 10. trinn (3)
- 2. trinn (3)
- 3. trinn (3)
- 5. trinn (3)
- 6. trinn (3)
- 7. trinn (3)
- 8. trinn (3)
- 9. trinn (3)
- 4. trinn (2)
Forfatter
- Joakim Broch Heimstad (5)
- Joakim Borch Heimstad (4)
- Margrethe Aas Johnsen (4)
- Arnulf Øverland (2)
- Dag Einar Thorsen (2)
- Olav Hove (2)
- Amalie Skram (1)
- Andreas Føllesdal (1)
- Asbjørn Dyrendal (1)
- Dana Manouchehri (1)
- Demian Vitanza (1)
- Faglig ansvarleg: Miljødirektoratet (1)
- H.C. Andersen (1)
- Hege Siri (1)
- Henrik Ibsen (1)
7 treff
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Fraværsgrensen – en suksessHøsten 2016 ble den mye omtalte fraværsgrensen innført i videregående skolen etter å ha vært på høring i 2015, der om lag 70 prosent av høringsinstansene ønsket en slik grense. Bakgrunnen for fraværsgrensen er både forskrift til opplæringsloven og nasjonal satsing på gjennomføring; en vet at frafall i videregående skole fører til sosial utenforskap.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Make Lillestrøm Great AgainSkolevalg regnes av valgforskere som en sniktitt på hvordan valgresultatene vil bli etter lokal- og stortingsvalg. I forkant av kommunevalget høsten 2019 valgte NRK og programmet Folkeopplysningen å forsøke å manipulere skolevalget ved Lillestrøm vgs.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Litterær tekst
Du må ikke soveDette er originalversjonen av diktet fra 1937. Dette er originalversjonen av diktet fra 1937.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
-
Ytringsfrihet
Åpne ressurser
Artikkel
Når rettighet står mot rettighetI diskusjoner om menneskerettigheter er tanken ofte at de stiller minstekrav til myndighetene om hvordan de får behandle innbyggerne. Når menneskerettigheter kommer i konflikt, stemmer ikke dette bildet lenger. Bildetekst
-
Prøver
Bokbussen RØD/BLÅ
Artikkel
Prøve til del 1Her finner du et forslag til en skriftlig prøve med løsningsforslag og vurderingsskjema. Tilpass prøveforslaget til din klasse og til hvordan dere har arbeidet med lærestoffet. Ta utgangspunkt i kompetansemålene for å sikre at prøven du gir dekker så mange av dem som mulig.
-
Øyet som ser og samfunnsvitenskapelig metode
Fokus Samfunnskunnskap
Læringsløp
Hva avgjør hva vi legger merke til?I denne oppgaven skal du først lese en kort innledende artikkel. Deretter skal du jobbe med noen oppgaver som utfordrer holdningene og verdiene dine.