Hopp til hovedinnhold

Søk

1917 treff

  • Kometen kommer

    Momente 2

    Læringsløp

    Oppgave 2: Filmanalyse

    Du skal nå skrive en filmanalyse der du undersøker tematikken, dramaturgien og virkemidlene i Don't Look Up . 

  • Lyder og bokstaver

    Momente 2

    Læringsløp

    Æ-lyden

    Det kan være vanskelig å velge mellom bokstavene æ og e når du skriver norsk. Se bare på denne setningen: «Det er ærlig talt mye som kunne vært verre her i verden.» Likevel finnes det noen regler som nesten alltid gjelder: Æ-lyden skrives for det meste med  e , men kommer æ-lyden foran en enkelt  r , blir det  æ :  bære ,  være ,  skjære ,  kjære ,  trær . Kommer det en konsonant etter  r -en, blir det  e:   fjern ,  jern ,  terning ,  verden . En del korte ord som slutter på  r , får  e :  her ,  der ,  er ,  hver . Bla videre for å gå til de interaktive oppgavene. 

  • Svake verb

    Momente 2

    Læringsløp

    Gruppe 2: E-verb

    E-verba er også ein vanleg klasse av svake verb på nynorsk. 

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Kraftanalyse

    Før vi går i gang med simuleringer og dataanalyse, er det verdt å bruke litt tid på å analysere kreftene som virker på en ballong som faller.

  • Ressurser

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • 3G Algoritmer og effektivitet

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • Twig-filmer kapittel 8

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • Twig-filmer kapittel 9

    ERGO Fysikk 1–2

    Video

  • ERGO Fysikk 1

    ERGO Fysikk 1–2

    Artikkel

    Velkommen

    Her finner du: simuleringer i HTML-format programmeringsressurser tilpasset fysikkfaget løsningsforslag til lærebokoppgaver, interaktive oppgaver og forsøksbeskrivelser til bokas kapitler TWIG-filmer lærerressurser

  • 4 Stråling (Twig-filmer fra Lokus)

    Momente 2

    Video

  • Ballongslipp

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Ditt eget luftmotstandsforsøk

    Luftmotstand påvirker alt som beveger seg gjennom lufta. Nå kan du selv utforske virkningen av luftmotstand på ulike gjenstander.

  • Undervisningsopplegg

    Momente 1

    Artikkel

    Speeddate: Parlamentarisme

    Elevene øver seg på å snakke sammen om temaet parlamentarisme og demokratiseringsprosessen i Norge.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Vurdering av utforskende arbeid

    Et slikt prosjekt kan dekke to av kompetansemålene i Fysikk 2. Men vurdering av praktisk og utforskende arbeid kan være utfordrende.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Forarbeid

    Det er få elever som er vant til å utforme en problemstilling som kan undersøkes praktisk eller teoretisk. Elevene vil støte på mange utfordringer i et slikt prosjekt og det er lurt å la dem jobbe med og diskutere mindre problemstillinger før de går i gang med den selvvalgte problemstillingen.

  • Selvvalgt problemstilling

    ERGO Fysikk 1–2

    Læringsløp

    Eksempler på forskningsspørsmål

    Forslagene er hentet fra gjennomførte «individual investigations» ved IB-linjen (oversatt til norsk). Problemstillingene gjenspeiler delvis hva som en «pensum» i fysikk på IB og hvor langt ut i kurset (som er 2-årig) elevene er kommet når prosjektet gjennomføres.

  • 4C Brukerinput

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

    Hente skjemainnhold med JavaScript

    Nå har vi et skjema med en knapp, så nå kan vi legge til JavaScript for å hente elementene og finne ut hva brukeren har skrevet i dem.

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1A Datamaskiner og nettverk

    Informasjonsteknologi 1–2

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp

  • 1B Fra 0 og 1 til tekst, lyd og bilde

    Momente 1

    Læringsløp