Fag
Trinn
- 1. trinn (27)
- 2. trinn (27)
- 3. trinn (27)
- 5. trinn (27)
- 6. trinn (27)
- 7. trinn (27)
- 4. trinn (24)
- 10. trinn (22)
- 8. trinn (22)
- 9. trinn (22)
Forfatter
Nøkkelord
27 treff
-
Bruk stemmen!
Åpne ressurser
Artikkel
Prepare and give an opening speechAktivitet hvor elevene skal uttrykke sin mening om barns rett til utdanning.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Speakers' CornerArtikkel om Speakers' Corner i London og oppgaver knyttet til ytringsfrihet.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Malala YousafzaiEngelsk artikkel om Malala Yousafzai.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra forfølgelseArtikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.Artikkel om mennesker som må flykte på grunn av meningene sine.
-
Viktige stemmer
Åpne ressurser
Artikkel
Hvordan påvirke?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?Mange mennesker kjemper for det de synes er viktig. Hva kan vi lære av dem? Og hvilke metoder kan vi bruke for å jobbe for et bedre samfunn?
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
Ny i NorgeHvordan er det å være ny i Norge? Les Avas opplevelse av hvordan det var å flykte fra hjemlandet Iran til Norge.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Med pennen som våpenLæringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.Læringsløp som opprinnelig er hentet fra Grip teksten , men som her er plassert i pakken Sammen for Ukraina. I krig og kriser blir ord viktige, og mange forfattere har brukt pennen som våpen i møte med krigens redsler. Her finner du et utvalg dikt, samt egne skriveoppgaver.
-
Fra Arena 6: På flukt
Åpne ressurser
Artikkel
På flukt fra forfølgelseI noen land ivaretar ikke menneskerettighetene. Mange mennesker må flykte fordi de blir forfulgt eller truet. Når noen flykter fra forfølgelse, er det fordi de står i fare for å bli utsatt for overgrep på grunn av hvem de er, hva de mener eller tror på.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
Skriv din egen tekst (vg1)Skriv en tekst der du setter ord på dine egne tanker om krigen i Ukraina.Skriv en tekst der du setter ord på dine egne tanker om krigen i Ukraina.
-
Til læreren
Åpne ressurser
Artikkel
Sammen for UkrainaIntroduksjon og bruksanvisning for innholdspakken til lærere som får flyktninger fra Ukraina inn i klassen.
-
The New Kid
Åpne ressurser
Læringsløp
Get StartedWhat can you say when you meet a new person? Write your answer.
-
Bruk stemmen!
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Tips til en god diskusjonTips til en god diskusjon fra Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7.
-
Bruk stemmen!
Åpne ressurser
Artikkel
Skriv et leserinnleggSkriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Til læreren
Åpne ressurser
Artikkel
Utforsk: Av og for lærereEn artikkel om podkasten Utforsk med lenke til nyeste episode.
-
Bruk stemmen!
Åpne ressurser
Artikkel
Tips til en god diskusjonTips til en god diskusjon fra Arena 5-7. Tips til en god diskusjon fra Arena 5-7.
-
Bruk stemmen!
Tverrfaglig 1–7
Artikkel
Skriv et leserinnleggSkriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet. Skriveramme og modelltekst fra Fabel 5–7 knyttet til leserinnlegg og temaet Ytringsfrihet.
-
Med pennen som våpen
Åpne ressurser
Læringsløp
«DIKT FOR PRESIDENTER» av Simon StrangerTekst og oppgaver til diktet Simon Stranger skrev i forbindelse med krigen i UkrainaTekst og oppgaver til diktet Simon Stranger skrev i forbindelse med krigen i Ukraina
-
Hva vet dere om å flykte?
Åpne ressurser
Læringsløp
Hva vet dere om å flykte?I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.I dette læringsløpet skal dere snakke sammen om tekst, bilder og spørsmål og finne ut hva dere kan om temaet fra før. Dere skal også snakke sammen om hva dere skal lære når dere arbeider videre med temaet.
-
Til læreren
Åpne ressurser
Artikkel
Nyttige lenkerEn samling ressurser om krigen i Ukraina, forberedelse for klasser som skal ta imot flyktninger og introduksjon av flyktninger til klassen.
-
Til læreren
Åpne ressurser
Artikkel
Skolesystemet i UkrainaEn kort artikkel som beskriver skolesystemet i Ukraina, ment for lærere som tar imot flyktninger i norske klasserom.